Antal personer med kontakt med individ- och familjeomsorgen totalt som har svarat Mycket lätt eller Ganska lätt på frågan Hur lätt eller svårt är det att förstå informationen du får av socialsekreteraren? dividerat med samtliga personer med kontakt med individ- och familjeomsorgen totalt som har besvarat frågan. Vet inte/ingen åsikt är exkluderade ur nämnaren. Notera att jämförbarheten haltar mellan kommunerna då alla kommuner inte undersökt på samtliga områden inom IFO.
Upplevd tydlig information (individ- och familjeomsorg)
Indikator SE. 4.8.1. 5Brukarbedömning individ- och familjeomsorg totalt - tydlig information, andel (%)
Datakälla: SKRs undersökning om brukares uppfattning av kvalitet inom individ- och familjeomsorg
Trend:

Senaste värdet:
95,7 % (2024)
Utgångsvärde:
83,2 % (2020)
Kommentar
2024 upplevde ca 96 procent av svarande tydlig information. Detta innebär en ökning på ca 2procent jämfört med det föregående året. Andelen i Österåker är högre än snitten för Stockholms läns kommuner och pendlingskommun nära storstad.