Gå direkt till sidans innehåll

Elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram, lägeskommun, andel (%)

Indikator SE. 4.4.6. 1

Antal elever i årskurs 9 som är behöriga till ett yrkesprogram dividerat med antal elever som fått eller skulle ha fått betyg i minst ett ämne enligt det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet i årskurs 9. För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan. Fram t.o.m. 2011 krävdes godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik för att uppnå lägsta behörighet till gymnasiet. Med lägeskommun avses elever i skolor belägna i kommunen oavsett folkbokföringsort. Uppgiften avser läsår. 2016 exkluderades elever med okänd bakgrund.

Målen är satta med strävan mot det långsiktiga målet 100 procent.

Elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram, lägeskommun, andel (%)

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

89

1

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

89

2

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

90

3

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

89

4

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

90

5

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

88

6

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

89

7

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

89

8

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

90

9

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

90

10

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

89

11

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

88

12

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2024

88

Datakälla: Kolada och Skolverket (Siris).

Kommentar

Målet uppnås delvis 2024.

Social hållbarhet förutsätter att barn och elever har tillgång till en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Utbildningsnämndens målområden inom hållbar framtid har kopplingar till Agenda 2030 och flera av de globala målen, inte minst det globala målet 4 om god utbildning för alla. Mål 4 betonar vikten av att främja alla människors lika möjlighet till livslångt lärande som gynnar deltagande i arbets- och samhällsliv. Bland delmålen ryms bland andra en likvärdig grundskole- och gymnasieutbildning av god kvalitet, lika tillgång till förskola av god kvalitet samt att skapa inkluderande och trygga utbildningsmiljöer.

Uppdaterad: 2025-02-27