Gå direkt till sidans innehåll

Utbildningsnämnden

Delmål SE. 4.4. 6

Utbildningsnämndens hållbarhetsmål:

  • Alla ungdomar i kommunen har en gymnasieutbildning
  • Barn och elever i kommunen har goda förutsättningar att medverka till en hållbar framtid

Det innehåll som berör alla barn på alla nivåer i utbildningssamhället omfattar hållbar utveckling och hållbara livsstilar, mänskliga rättigheter, jämställdhet, främjande av en kultur av fred, icke-våld och globalt medborgarskap samt värdesättande av kulturell mångfald och kulturens bidrag till hållbar utveckling. Skolväsendet är en arena som når alla barn och unga och har därmed en grundläggande roll i arbetet för en god och jämlik hälsa.

Utbildningsnämndens målområden inom hållbar framtid är kopplade till Agenda 2030 och flera av de globala målen, särskilt mål 4, som handlar om god utbildning för alla. Mål 4 betonar vikten av att säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av hög kvalitet och att främja alla människors lika möjlighet till livslångt lärande, vilket gynnar deltagande i arbets- och samhällsliv. Bland delmålen ingår en likvärdig grundskole- och gymnasieutbildning av hög kvalitet, lika tillgång till förskola av hög kvalitet samt skapandet av inkluderande och trygga utbildningsmiljöer.

Förskolans uppdrag att stödja alla barns lärprocess mot mänsklig, samhällelig och miljömässig hållbarhet samt barns rätt till delaktighet och inflytande återfinns i förskolans läroplan, Lpfö18. Förskolans utbildning ska lägga grunden till ett växande intresse och ansvar hos barnen för att aktivt delta i samhället och för en hållbar utveckling - såväl miljömässig som ekonomisk och social. Barnen ska få möjlighet att utveckla kunskap om hur man värnar om miljön inför framtiden och hur man kan skapa möjligheter att leva i rättvisa och fredliga samhällen.

Inom grundskola och gymnasium ska vi arbeta för elevers ökade ansvarstagande och reella inflytande så att eleverna upplever delaktighet i sin utbildning. Då elever tar ansvar och får inflytande över sitt lärande och sin egen utveckling ökar deras motivation, vilket i sin tur bidrar till förbättrade kunskapsresultat. Verklig och hållbar delaktighet är ett medvetet förhållningssätt i hela utbildningsväsendet och det framgår tydligt, i skollagen och läroplanerna för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22) samt gymnasieskolan (GY11), att demokratiska värden, elevernas ansvar och inflytande ska vara lika centrala i utbildningen som kunskaper i olika skolämnen.

Uppdaterad: 2024-10-15