Österåker är en kommun som växer och tillväxten ska ske på ett ansvarsfullt och hållbart sätt. Österåker ska ha ett offensivt och innovativt förhållningssätt till hållbarhet. Under målet ryms både ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet och program för dessa tre områden lägger grunden för arbetet. Under målet har Kommunstyrelsen valt att lyfta fram tre mål att fokusera på: inköp och upphandling som strategiskt verktyg för hållbarhet, erbjuda goda livsmiljöer och organisationen begränsar den egna klimatpåverkan.
Kommunen köper tjänster och varor för över en miljard om året. Det är drygt en tredjedel av kommunens omsättning. Det finns därför stora möjligheter att påverka både kvalitet, hållbarhet och kostnader genom att nyttja inköp och upphandling som ett strategiskt verktyg. Förvaltningen ska under året verka för att andelen centrala upphandlingar som ställer väsentliga hållbarhetskrav är 100 procent. Här pågår redan ett samarbete mellan upphandlings- och inköpsenheten och avdelningen för kvalitet och hållbarhet. Dels kommer baskrav för miljöaspekter tas fram under första kvartalet 2024 som alla förvaltningar och verksamheter ska använda i sina upphandlingar. Dels kommer arbetet med de mer avancerade och komplexa miljökraven i vissa centrala upphandling att utvecklas än mer. Framförallt är det uppföljningen som behöver utvecklas för att säkerställa att det som är upphandlat också levereras på ett adekvat sätt. Kommunen har även infört en återbruksplattform, ett internt ”Blocket”, där organisationen kan dela med sig av överblivna inventarier istället för att köpa nytt som ska implementeras under 2024. Det kan både spara pengar och spara på miljön.