Gå direkt till sidans innehåll

Brukarbedömning individ- och familjeomsorg totalt - få kontakt, andel (%)

Indikator SE. 4.4.2. 2

Antal personer med kontakt med individ- och familjeomsorgen totalt som har svarat Mycket lätt eller Ganska lätt på frågan Hur lätt eller svårt är det att få kontakt med socialsekreteraren (till exempel via telefon, sms eller e-post)? dividerat med samtliga personer med kontakt med individ- och familjeomsorgen totalt som har besvarat frågan. Vet inte/ingen åsikt är exkluderade ur nämnaren. Notera att jämförbarheten haltar mellan kommunerna då alla kommuner inte undersökt på samtliga områden inom IFO. Källa: SKR:s undersökning om brukares uppfattning av kvalitet inom individ- och familjeomsorg.

Brukarbedömning individ- och familjeomsorg totalt - få kontakt, andel (%)

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Österåker

2020

86

1

Österåker

2021

91

2

Österåker

2022

86

3

Österåker

2023

92

4

Österåker

2024

97

5

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

89

6

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

88

7

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

88

8

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

91

9

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2024

91

10

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

86

11

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

86

12

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

86

13

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

90

14

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2024

89

Datakälla: Kolada U30447

Kommentar

Nytt mål för 2025;

Syftet med målet är att Socialnämnden ska arbeta för att kontakten med socialtjänsten ska bli lättare. Exempel på åtgärder för en mera lättillgänglig socialtjänst är öppna insatser, digital ansökan, tidsbokning via webben och digitala verktyg som komplement till traditionella insatser. Målet är kopplat till den nya socialtjänstlagens intention att öka socialtjänstens tillgänglighet för invånarna. Med det menas även att säkerställa en tillgänglig socialtjänst även utanför kontorstider. Målet mäts genom resultatet gällande den enskildes upplevelse att få kontakt med socialförvaltningen.

Uppdaterad: 2025-02-25