Gå direkt till sidans innehåll

Upplevt bemötande från tjänstepersoner

Indikator SE. 4.8.1. 16

Andel som har svarat "Mycket bra" eller "Ganska bra" på frågan "Vid den senaste kontakten med tjänstepersonen, hur blev du bemött?" i SCBs medborgarundersökning. De som har svarat "Vet inte"/"Ingen åsikt" har exkluderats.

Medborgarundersökningen - Bra bemötande vid kontakt med tjänsteperson i kommunen, andel (%)

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Österåker

2021

79,5

1

Österåker

2023

77,8

2

Riket

2021

81,4

3

Riket

2022

83,8

4

Riket

2023

83,0

5

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

79,4

6

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

81,6

7

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

79,8

8

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

78,7

9

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

81,2

10

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

79,3

Datakälla: SCB:s medborgarundersökning

Kommentar

2023 upplevde ca 78 procent av svarande ett bra bemötande från tjänstepersoner. Detta innebär en minskning på 1,7 procent jämfört med det föregående året. Andelen i Österåker är något lägre än snitten för riket, Stockholms läns kommuner och pendlingskommun nära storstad.

Uppdaterad: 2025-05-15