Syftet med målet är att förvaltningen ska begränsa miljöpåverkan och underlätta för invånare att göra det samma. Genom att informera om möjligheten till digital myndighetspost ges invånare möjlighet till att ta emot brev digitalt, få ta del av information som berör dem snabbare och på det sättet spara både miljö och resurser. Digital myndighetspost ska erbjudas som ett alternativ till traditionell papperspost. Den enskildes önskemål ska vara styrande i valet av sättet att skicka post.
Flera leverantörer erbjuder digitala alternativ till papperspost. Kivra och Min myndighetspost är exempel på sådana tjänster. För att kunna använda sig av digitala brevlådor förutsätts att användaren har en e-legitimation och teknisk utrustning i form av en smartphone eller en dator. Att använda sig av digitala brevlådor är säkrare än traditionell post och e-post. Eftersom alla inte har tillgång till e-legitimation eller teknisk utrustning behöver möjligheten till traditionell postgång finnas kvar.