Gå direkt till sidans innehåll

Brukarbedömning individ- och familjeomsorg totalt - få kontakt, andel (%)

Indikator SE. 4.4.2. 2

Antal personer med kontakt med individ- och familjeomsorgen totalt som har svarat Mycket lätt eller Ganska lätt på frågan "Hur lätt eller svårt är det att få kontakt med socialsekreteraren (till exempel via telefon, sms eller e-post)?" dividerat med samtliga personer med kontakt med individ- och familjeomsorgen totalt som har besvarat frågan. Vet inte/ingen åsikt är exkluderade ur nämnaren. Notera att jämförbarheten haltar mellan kommunerna då alla kommuner inte undersökt på samtliga områden inom IFO.

Brukarbedömning individ- och familjeomsorg totalt - få kontakt, andel (%)

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

88,9

1

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

87,7

2

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

88,0

3

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

90,8

4

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2024

91,0

Datakälla: Kolada (SKR:s undersökning om brukares uppfattning av kvalitet inom individ- och familjeomsorg)

Kommentar

Nytt mål för 2025.

Syftet med målet är att Socialnämnden ska arbeta för att kontakten med socialtjänsten ska bli lättare. Målet är kopplat till den nya socialtjänstlagens intention att öka socialtjänstens tillgänglighet för invånarna. Med det menas även att säkerställa en tillgänglig socialtjänst även utanför kontorstider. Målet mäts genom resultatet gällande den enskildes upplevelse att få kontakt med socialförvaltningen.

Exempel på åtgärder för en mera lättillgänglig socialtjänst är öppna insatser, digital ansökan, tidsbokning via webben och digitala verktyg som komplement till traditionella insatser.

Uppdaterad: 2025-05-26