Gå direkt till sidans innehåll

Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen

Indikator SE. 4.4.1. 6

Antal fossiloberoende personbilar samt lätta lastbilar i kommunorganisationen delat med totala antalet personbilar och lätta lastbilar i kommunorganisationen. Med fossiloberoende menas bilar som har möjlighet att köra på ett bränsle från förnybara källor men som inte nödvändigtvis gör det hela tiden. Bilar av typerna gas (CNG, biogas, naturgas, metangas), el, E85, laddhybrid (förutsatt att de kan laddas med sladd), vätgas samt bilar godkända av tillverkaren att köras på HVO100 (biodiesel).

Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen, andel (%)

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Österåker

2020

27

1

Österåker

2021

32

2

Österåker

2022

32

3

Österåker

2023

34

4

Riket

2020

51

5

Riket

2021

56

6

Riket

2022

61

7

Riket

2023

66

8

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

44

9

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

50

10

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

55

11

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

60

12

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

47

13

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

53

14

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

58

15

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

66

Datakälla: Miljöfordon i Sverige

Kommentar

Uppnås delvis.

Förvaltningen ska verka för att öka andelen fossiloberoende fordon i organisation. Detta genom att ställa tydliga krav i de framtida upphandlingarna som rör organisationens egna fordon. Här kommer förändringen att ske succesivt kommande år, då gamla avtal löper ut och nya upphandlingar genomförs. Det ställs även krav på leverantörer gällande transporter, även om det inledningsvis inte kommer följas upp under målet. Det kommer däremot att följas upp i anslutning till miljö- och klimatprogrammet. Andelen fossiloberoende fordon har ökat i organisationen, men ligger fortsatt en bit från målet.

Uppdaterad: 2025-02-26