Gå direkt till sidans innehåll

Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – helhetssyn

Indikator SE. 1.1.3. 2

Andelen personer i åldrarna 65 år och äldre som uppgett "Mycket nöjd" eller "Ganska nöjd" på frågan "Hur nöjd eller missnöjd är du sammantaget med den hemtjänst du har?"

Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – helhetssyn

Rad-id Mätområde Datum Värde

0

Österåker

2020

88

1

Österåker

2022

83

2

Österåker

2023

88

3

Österåker

2024

83

4

Riket

2020

88

5

Riket

2022

86

6

Riket

2023

86

7

Riket

2024

85

8

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

86

9

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

84

10

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

83

11

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2024

82

12

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

86

13

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

83

14

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

83

15

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2024

82

Datakälla: Källa: Undersökningen av äldres uppfattning om kvaliteten i hemtjänst och äldreboenden, Socialstyrelsen.

Kommentar

Målet uppnås delvis under 2024.
Vård och omsorgsnämnden arbetar för att ge god service, ha rätt kompetens för att uppnå högre kvalitet i insatser och att stöd och hjälp ska leda till bättre livsvillkor. Hur brukare upplever insatsernas kvalitet mäts genom årliga brukarundersökningar. Resultatet används sedan i verksamhetsutveckling.

Under 2025 kommer satsningar göras för att förbättra kvalitén i insatserna genom kompetenshöjande insatser för svenska språket, kvalitativa uppföljningar av utförare och avtal samt genom upprustning av träffpunkter för äldre.

I enlighet med förslaget till den nya Socialtjänstlagen kommer möjligheten till att ge fler insatser utan behovsprövning, kartläggas av socialförvaltningen. Att erbjuda insatser snabbare och utan behovsprövning är en del av det förebyggande arbetet som syftar till att nå ut till människor innan problem uppstår eller växer.

Uppdaterad: 2025-02-26