Gå direkt till sidans innehåll

Utsläpp av växthusgaser från transporter

Indikator SE. 4.1.1. 2

Utsläppen av växthusgaser från vägtrafik i Österåker ska minska i enlighet med nationellt delmål, det vill säga 70% mindre utsläpp från vägtrafiken 2030 jämfört med 2010. Indikatorn används på nationell nivå för att följa upp Sveriges miljökvalitetsmål ”Begränsad klimatpåverkan”.
Indikatorn baseras på schabloner för medelutsläpp på olika vägtyper och inte faktiska mätningar, vilket innebär att den visar trenden från svenska vägtrafikens utsläpp och inte kommer spegla faktiska trafikförändringar inom kommunen.

Utsläpp av växthusgaser från transporter i Österåker som geografiskt område

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2-ekv)

0

Inrikes flygtrafik

1990

1155

1

Inrikes flygtrafik

2000

1125

2

Inrikes flygtrafik

2005

1173

3

Inrikes flygtrafik

2010

833

4

Inrikes flygtrafik

2015

886

5

Inrikes flygtrafik

2016

901

6

Inrikes flygtrafik

2017

879

7

Inrikes flygtrafik

2018

813

8

Inrikes flygtrafik

2019

712

9

Inrikes flygtrafik

2020

298

10

Inrikes flygtrafik

2021

286

11

Inrikes flygtrafik

2022

454

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen (statistiken har 1,5 års eftersläpning)

Kommentar

Utsläpp av växthusgaser från transporter minskade mellan 2021 och 2022, men ligger inte i linje med målnivån.

För att minska transporternas klimatpåverkan behövs förändring:

  • trafikens storlek, det vill säga hur mycket som fordon kör, så kallat trafikarbete
  • fordonens drivmedelsförbrukning per km
  • andelen fossilfritt drivmedel

Kommunen arbetar främst med att skapa förutsättningar för att minska trafikarbetet, genom att förbättra förutsättningar att gå och cykla, samt ta sig till kollektivtrafik. Nya bostäder planeras i första hand i kollektivtrfiknära lägen, se mål 3 God bebyggd miljö.

Uppdaterad: 2025-03-31