Gå direkt till sidans innehåll

Utsläpp av växthusgaser från transporter

Indikator SE. 4.1.1. 2

Utsläppen av växthusgaser från vägtrafik i Österåker ska minska i enlighet med nationellt delmål, det vill säga 70% mindre utsläpp från vägtrafiken 2030 jämfört med 2010. Indikatorn används på nationell nivå för att följa upp Sveriges miljökvalitetsmål ”Begränsad klimatpåverkan”.
Indikatorn baseras på schabloner för medelutsläpp på olika vägtyper och inte faktiska mätningar, vilket innebär att den visar trenden från svenska vägtrafikens utsläpp och inte kommer spegla faktiska trafikförändringar inom kommunen.

Utsläpp av växthusgaser från transporter i Österåker som geografiskt område

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2-ekv)

0

Inrikes civil sjöfart

1990

4417

1

Inrikes civil sjöfart

2000

4596

2

Inrikes civil sjöfart

2005

4923

3

Inrikes civil sjöfart

2010

6374

4

Inrikes civil sjöfart

2015

7178

5

Inrikes civil sjöfart

2016

7185

6

Inrikes civil sjöfart

2017

7445

7

Inrikes civil sjöfart

2018

7855

8

Inrikes civil sjöfart

2019

7965

9

Inrikes civil sjöfart

2020

7658

10

Inrikes civil sjöfart

2021

7817

11

Inrikes civil sjöfart

2022

8043

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen (statistiken har 1,5 års eftersläpning)

Kommentar

Utsläpp av växthusgaser från transporter minskade mellan 2021 och 2022, men ligger inte i linje med målnivån.

För att minska transporternas klimatpåverkan behövs förändring:

  • trafikens storlek, det vill säga hur mycket som fordon kör, så kallat trafikarbete
  • fordonens drivmedelsförbrukning per km
  • andelen fossilfritt drivmedel

Kommunen arbetar främst med att skapa förutsättningar för att minska trafikarbetet, genom att förbättra förutsättningar att gå och cykla, samt ta sig till kollektivtrafik. Nya bostäder planeras i första hand i kollektivtrfiknära lägen, se mål 3 God bebyggd miljö.

Uppdaterad: 2025-03-31