Utsläppen av växthusgaser från vägtrafik i Österåker ska minska i enlighet med nationellt delmål, det vill säga 70 % mindre utsläpp från vägtrafiken 2030 jämfört med 2010. Indikatorn används på nationell nivå för att följa upp Sveriges miljökvalitetsmål ”Begränsad klimatpåverkan”.
Indikatorn baseras på schabloner för medelutsläpp på olika vägtyper och inte faktiska mätningar, vilket innebär att den visar trenden från svenska vägtrafikens utsläpp och inte kommer spegla faktiska trafikförändringar inom kommunen.
Utsläpp av växthusgaser från transporter
Indikator SE. 4.1.1. 2Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (CO2-ekv/person) |
---|---|---|---|
0 |
Bussar |
1990 |
0,07 |
1 |
Bussar |
2000 |
0,06 |
2 |
Bussar |
2005 |
0,06 |
3 |
Bussar |
2010 |
0,05 |
4 |
Bussar |
2015 |
0,03 |
5 |
Bussar |
2016 |
0,02 |
6 |
Bussar |
2017 |
0,02 |
7 |
Bussar |
2018 |
0,02 |
8 |
Bussar |
2019 |
0,02 |
9 |
Bussar |
2020 |
0,01 |
Datakälla: Nationella emissionsdatabasen via Kolada (statistiken har 1,5 års eftersläpning)
Kommentar
För att minska transporternas klimatpåverkan behövs förändring inom i huvudsak följande tre områden:
-trafikens storlek, det vill säga hur mycket som fordon kör, så kallat trafikarbete
-fordonens drivmedelsförbrukning per km
-andelen fossilfritt drivmedel
Kommunen arbetar främst med att skapa förutsättningar för att minska trafikarbetet, genom att främja gång, cykel och kollektivtrafik, se mål 3.