Gå direkt till sidans innehåll

Utsläpp av växthusgaser från transporter

Indikator SE. 4.1.1.2. 2

Utsläppen av växthusgaser från vägtrafik i Österåker ska minska i enlighet med nationellt delmål, det vill säga 70 % mindre utsläpp från vägtrafiken 2030 jämfört med 2010. Indikatorn används på nationell nivå för att följa upp Sveriges miljökvalitetsmål ”Begränsad klimatpåverkan”.
Indikatorn baseras på schabloner för medelutsläpp på olika vägtyper och inte faktiska mätningar, vilket innebär att den visar trenden från svenska vägtrafikens utsläpp och inte kommer spegla faktiska trafikförändringar inom kommunen.

Utsläpp av växthusgaser från transporter i Österåker som geografiskt område

Rad-id Mätområde Datum Värde (CO2-ekv/person)

0

Totalt

1990

1,95

1

Totalt

2000

1,77

2

Totalt

2005

1,74

3

Totalt

2010

1,59

4

Totalt

2015

1,33

5

Totalt

2016

1,25

6

Totalt

2017

1,20

7

Totalt

2018

1,26

8

Totalt

2019

1,23

9

Totalt

2020

1,10

10

Personbilar

1990

1,52

11

Personbilar

2000

1,32

12

Personbilar

2005

1,23

13

Personbilar

2010

1,10

14

Personbilar

2015

0,95

15

Personbilar

2016

0,91

16

Personbilar

2017

0,85

17

Personbilar

2018

0,92

18

Personbilar

2019

0,89

19

Personbilar

2020

0,79

20

Tunga lastbilar

1990

0,25

21

Tunga lastbilar

2000

0,28

22

Tunga lastbilar

2005

0,31

23

Tunga lastbilar

2010

0,29

24

Tunga lastbilar

2015

0,22

25

Tunga lastbilar

2016

0,20

26

Tunga lastbilar

2017

0,20

27

Tunga lastbilar

2018

0,19

28

Tunga lastbilar

2019

0,19

29

Tunga lastbilar

2020

0,17

30

Lätta lastbilar

1990

0,11

31

Lätta lastbilar

2000

0,10

32

Lätta lastbilar

2005

0,13

33

Lätta lastbilar

2010

0,14

34

Lätta lastbilar

2015

0,13

35

Lätta lastbilar

2016

0,12

36

Lätta lastbilar

2017

0,11

37

Lätta lastbilar

2018

0,12

38

Lätta lastbilar

2019

0,12

39

Lätta lastbilar

2020

0,11

40

Bussar

1990

0,07

41

Bussar

2000

0,06

42

Bussar

2005

0,06

43

Bussar

2010

0,05

44

Bussar

2015

0,03

45

Bussar

2016

0,02

46

Bussar

2017

0,02

47

Bussar

2018

0,02

48

Bussar

2019

0,02

49

Bussar

2020

0,01

50

Mopeder och Motorcyklar

1990

0,00

51

Mopeder och Motorcyklar

2000

0,01

52

Mopeder och Motorcyklar

2005

0,01

53

Mopeder och Motorcyklar

2010

0,01

54

Mopeder och Motorcyklar

2015

0,01

55

Mopeder och Motorcyklar

2016

0,01

56

Mopeder och Motorcyklar

2017

0,01

57

Mopeder och Motorcyklar

2018

0,01

58

Mopeder och Motorcyklar

2019

0,01

59

Mopeder och Motorcyklar

2020

0,01

60

Slitage fran däck och bromsar

1990

0,00

61

Slitage fran däck och bromsar

2000

0,00

62

Slitage fran däck och bromsar

2005

0,00

63

Slitage fran däck och bromsar

2010

0,00

64

Slitage fran däck och bromsar

2015

0,00

65

Slitage fran däck och bromsar

2016

0,00

66

Slitage fran däck och bromsar

2017

0,00

67

Slitage fran däck och bromsar

2018

0,00

68

Slitage fran däck och bromsar

2019

0,00

69

Slitage fran däck och bromsar

2020

0,00

70

Slitage fran vägbanan

1990

0,00

71

Slitage fran vägbanan

2000

0,00

72

Slitage fran vägbanan

2005

0,00

73

Slitage fran vägbanan

2010

0,00

74

Slitage fran vägbanan

2015

0,00

75

Slitage fran vägbanan

2016

0,00

76

Slitage fran vägbanan

2017

0,00

77

Slitage fran vägbanan

2018

0,00

78

Slitage fran vägbanan

2019

0,00

79

Slitage fran vägbanan

2020

0,00

80

Avdunsting fran vägfordon

1990

0,00

81

Avdunsting fran vägfordon

2000

0,00

82

Avdunsting fran vägfordon

2005

0,00

83

Avdunsting fran vägfordon

2010

0,00

84

Avdunsting fran vägfordon

2015

0,00

85

Avdunsting fran vägfordon

2016

0,00

86

Avdunsting fran vägfordon

2017

0,00

87

Avdunsting fran vägfordon

2018

0,00

88

Avdunsting fran vägfordon

2019

0,00

89

Avdunsting fran vägfordon

2020

0,00

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen via Kolada (statistiken har 1,5 års eftersläpning)

Kommentar

För att minska transporternas klimatpåverkan behövs förändring inom i huvudsak följande tre områden:
-trafikens storlek, det vill säga hur mycket som fordon kör, så kallat trafikarbete
-fordonens drivmedelsförbrukning per km
-andelen fossilfritt drivmedel

Kommunen arbetar främst med att skapa förutsättningar för att minska trafikarbetet, genom att främja gång, cykel och kollektivtrafik, se mål 3.

Uppdaterad: 2024-06-27