Gå direkt till sidans innehåll

Totala utsläpp av växthusgaser

Indikator SE. 4.1.1.2. 1

Indikatorn omfattar de territoriella utsläppen av växthusgaser i Österåker som geografiskt område, exklusive de utsläpp som omfattas av EU:s utsläppshandel (utsläpp från produktion av el och värme, industri och flygtrafik). Detta innebär att många utsläpp som uppstår från lokal användning av energi, eller konsumtion av varor och tjänster inte räknas in.
Fördelningen av utsläpp sker med hjälp av relevant statistik och geografiska data, till exempel vägnät, betesmark, avverkad skog och befolkningsuppgifter, och fördelas över landet i ett rutnät där rutorna motsvarar 1 km². Se metod för uträkning på SMHI:s hemsida, under Nationella emissionsdatabasen.

Anledningen till att Österåker använder Sveriges nationella klimatmål är att vi till stor del är beroende av de styrmedel som beslutas på nationell nivå för att minska utsläppen, särskilt avseende trafik och bränslen. Som framgår av övriga miljö- och klimatmål så kommer kommunkoncernen att använda sin direkta och indirekta rådighet till att främja minskade utsläpp.

Totala utsläpp av växthusgaser i Österåker som geografiskt område

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen via Kolada (statistiken har 1,5 års eftersläpning)
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 1990
Senaste värdet:
80558 ton CO2-ekv (2020)
Utgångsvärde:
167122 ton CO2-ekv (1990)
Målnivå:
25068 ton CO2-ekv (2045)

Kommentar

Totala utsläppen har sedan 1990 minskat så mycket att utsläppen ligger i nivå med målet. Dock ser vi en svårighet att nå målet, eftersom att utsläpp från vägtrafik nu är den största direkta utsläppskällan i Österåker och utsläppen från vägtrafiken inte har minskat i linje med målet. Dessutom förutsätt att vi kan tillgodoräkna oss 15% minskning med hjälp av koldioxidlagring. Hur denna lagring ska genomföras och beräknas är fortfarande okänt.

Sedan 1990 har utsläppsminskningarna kommit från uppvärmning av bostäder och lokaler. De främsta åtgärderna som har bidragit till detta är utbyggnaden av fjärrvärmenäten, ökad användning av biobränslen och övergången från oljeeldade värmepannor till värmepumpar och fjärrvärme. Värmepumpar och fjärrvärme har i stor utsträckning ersatt direktverkande el, som är ett mindre effektivt uppvärmningssätt. Effektivare fordon och en ökad användning av biodrivmedel har historiskt bidragit till minskade utsläpp från inrikes transporter i Sverige. Men trenden syns inte tydligt i Österåker. De senaste åren har försäljningen av laddbara fordon ökat.

Uppdaterad: 2024-06-27