Gå direkt till sidans innehåll

Väntetid i antal dagar till inflyttningsdatum - Särskilt beoende

Indikator SE. 1.1.3. 1

Väntetid i antal dagar från ansökningsdatum till första erbjudna inflyttningsdatum till särskilt boende, medelvärde

Rad-id Mätområde Datum Värde

0

Österåker

2012

103,0

1

Österåker

2013

133,0

2

Österåker

2015

144,0

3

Österåker

2016

32,0

4

Österåker

2017

24,0

5

Österåker

2018

19,0

6

Österåker

2019

29,0

7

Österåker

2020

31,0

8

Österåker

2021

22,0

9

Österåker

2022

35,0

10

Österåker

2023

31,0

11

Österåker

2024

44,0

12

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2012

60,7

13

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2013

58,4

14

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2014

53,3

15

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2015

65,7

16

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

62,4

17

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

55,5

18

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

60,3

19

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

66,1

20

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

55,6

21

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

36,6

22

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

44,0

23

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

55,8

24

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2024

59,8

25

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

52,2

26

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

50,1

27

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

46,6

28

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

61,9

29

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

57,6

30

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

52,1

31

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

50,8

32

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

54,1

33

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

37,0

34

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

23,8

35

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

34,5

36

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

47,6

37

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2024

51,4

Datakälla: Kolada, KKIK, egen undersökning i kommunen

Kommentar

Detta mål uppnåddes inte under 2024.

Nämndens verksamhet ska präglas av rättssäkerhet vilket kräver bästa tillgängliga kunskap som bygger på både vetenskap och beprövad erfarenhet. För att uppnå rättssäkerhet behöver nämndens verksamhet vara tillgänglig. Rättssäkerhet handlar också om att brukare som har behov av insatser ska få bra service där tiden från ansökan till att brukaren får den beviljade hjälpen ska vara skälig. Nämndens kundfokuserade arbetssätt ska ske genom:

  • Brukarens delaktighet
  • Årliga brukarundersökningar
  • Att synpunkter och klagomål tillvaratas i kvalitetsutveckling.
  • Kvalitativa utredningar baserat på ett målrelaterat arbetssätt genom Individens behov i centrum (IBIC)
  • Rätt kompetens för de uppgifter som utförs i nämndens verksamheter.

Ett tecken på rättssäkerhet är att väntetiden inför inflyttning på särskilt boende är kort och målsättningen är att brukaren inte ska vänta mer än trettio dagar.

Uppdaterad: 2025-02-26