Gå direkt till sidans innehåll

Vård- och omsorgsnämnden

Delmål SE. 1.1. 3

Vård- och omsorgsnämndens kvalitetsmål:

  • Vård- och omsorgsnämndens verksamhet ska präglas av rättssäkerhet
  • Brukare ska uppleva insatser från socialtjänsten som tillfredsställande

Nämndens verksamhet ska präglas av rättssäkerhet vilket kräver bästa tillgängliga kunskap som bygger på både vetenskap och beprövad erfarenhet. För att uppnå rättssäkerhet behöver nämndens verksamhet vara tillgänglig. Rättssäkerhet handlar också om att brukare som har behov av insatser ska få bra service där tiden från ansökan till att brukaren får den beviljade hjälpen ska vara skälig. Nämndens kundfokuserade arbetssätt ska ske genom:

  • Brukarens delaktighet
  • Årliga brukarundersökningar
  • Att synpunkter och klagomål blir transparanta för alla, varför nämnden ska ta fram ett enhetligt arbetssätt.

Ett tecken på rättssäkerhet är att väntetiden till inflyttning på särskilt boende är kort och målsättningen är att brukaren inte ska vänta mer än trettio dagar.

Dokumentationen i nämndens verksamheter ska vara rättssäkra och korrekta. För att öka kvaliteten i dokumentationen används workshops och kollegialt lärande. Dokumentation ska följa socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd.

Arbete pågår för att förbättra möjligheten att lämna synpunkter och klagomål på ett enkelt sätt, samt att förbättra nämndens hantering av dessa.

Uppdaterad: 2024-05-13