Gå direkt till sidans innehåll

Förskolans kvalitetsmål

Delmål SE. 1.1.6. 1

Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar

Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barnen och deras behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. Läroplanens mål är riktade till verksamheten i förskolan, de är inte utformade som mål att uppnå för enskilda barn. Genom att kontinuerligt och systematiskt följa upp och utvärdera utbildningen samt analysera resultaten skapas förutsättningar för att förbättra utbildningen och därmed öka måluppfyllelsen (Öppna jämförelser Förskola 2022 - SKR).

I Skolverkets kunskapsöversikt "Undervisning i förskolan" framträder vikten av utbildade förskollärare med hänvisning till hög kvalitet. Hög kvalitet förutsätter förskollärare med omfattande kunskaper i ämnen, barns utveckling och lärande, didaktik och metoder för undervisning. Ambitionen är att öka andelen förskollärare med förskollärarlegitimation. Skolverkets lärarprognos 2021 som utgår från 2020 års lärarsituation visar att det kommer vara fortsatt brist på förskollärare fram till 2035 men till skillnad från tidigare prognoser väntas det totala behovet att minska något. Högre ambitioner i förskolans styrdokument samt nya lagändringar har drivit på kompetensbehoven inom förskola. En åtgärd för att konkurrera om behöriga förskollärare är att erbjuda verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom lärarutbildningen, genom Pedagogcentrum.

Uppdaterad: 2024-04-17