Gå direkt till sidans innehåll

Upplevd tydlig information (individ- och familjeomsorg)

Indikator SE. 1.1.2. 2

Antal personer med kontakt med individ- och familjeomsorgen totalt som har svarat Mycket lätt eller Ganska lätt på frågan Hur lätt eller svårt är det att förstå informationen du får av socialsekreteraren? dividerat med samtliga personer med kontakt med individ- och familjeomsorgen totalt som har besvarat frågan. Vet inte/ingen åsikt är exkluderade ur nämnaren. Notera att jämförbarheten haltar mellan kommunerna då alla kommuner inte undersökt på samtliga områden inom IFO.

Brukarbedömning individ- och familjeomsorg totalt - tydlig information, andel (%)

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

88

1

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

86

2

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

87

3

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

88

4

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

87

5

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

90

6

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

88

7

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

91

Datakälla: Kolada

Kommentar

Resultatet visar att målet med tydlig information handläggningsprocessen är uppnått. Förvaltningen fortsätter att arbeta med implementeringen av barnrättsperspektivet för att barn och ungdomar samt deras vårdnadshavare ska känna sig mera delaktiga. Att öka barnrättsperspektivet är i linje av den nya socialtjänstlagen som förväntas träda i kraft under 2025.

Uppdaterad: 2025-02-25