Gå direkt till sidans innehåll

Socialnämnden

Delmål SE. 1.1. 2

Socialnämndens kvalitetsmål:

  • Socialnämndens verksamhet ska präglas av rättssäkerhet
  • Den enskilde ska uppleva kontakten med socialtjänsten tillfredställande

Nämndens verksamhet ska präglas av rättssäkerhet, bästa tillgängliga kunskap och bygga på både vetenskap och beprövad erfarenhet. Nämnden ska vara tillgänglig, ta fram utredningar och ge information, beslut samt verkställighet ska ske inom skälig tid. ukarundersökningar

Kommunen har det yttersta ansvaret att ha en fungerande socialtjänst så att den enskilde ska få det stöd och hjälp som den behöver. Utredningar som ligger till grund för beslut om insatser från socialtjänsten ska ske skyndsamt. Detta är viktigt för att de som söker stöd hos socialtjänsten ska få ett rättssäkert beslut. Oavsett om den enskilde har kontakt med socialförvaltningen utifrån en ansökan eller på grund av en anmälan är det viktigt att den får ta del av beslutsunderlag och bedömning. Socialförvaltning arbetar med att förbättra bemötandet, genom att göra den enskilde mera delaktig i sina utredningar genom kommunicering och vid behov tät kontakt för att uppnå detta. Målet är att korta ner utredningstider räknat från att en nyansökan inkommer till beslutet fattas. Som en del i detta förstärks personalstyrkan inom individ och familj under 2024.

Socialtjänstens verksamhet ska vara tillgänglig. Tillgänglighet innebär att den som behöver komma i kontakt med socialtjänsten kan göra det enkelt både vad gäller kontaktvägar och tiden som det tar att få kontakt och stöd som man efterfrågar. Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning innebär att de på lika villkor som andra har tillträde till den fysiska miljön, information, och tjänster.

Socialtjänsten är till för kommuninvånare. Det är betydelsefullt att arbeta aktivt med inkomna synpunkter och klagomål för att förbättra verksamheten, kvaliteten och uppnå samsyn av vad bra service innebär. Processer inom socialtjänsten ska möjliggöra delaktighet och parttillsyn. Socialförvaltningen arbetar med delaktighet bland annat genom anpassad information till barn, kommunicering av utredningar innan beslutsfattande och tydlig information i alla delar av processen.

En kunskapsbaserad socialtjänst bygger på flera olika kunskapskällor, där enskildas åsikter är en viktig del. Socialnämndens verksamheter deltar i nationella brukarundersökningar årligen. Syftet är att få kunskap om hur de enskilde upplever kvaliteten i myndighetsutövning och insatser. Under 2024 kommer Socialnämnden arbeta utifrån resultatet från senaste brukarundersökningen och använda sig av resultatet i verksamhetsutvecklingen.

Uppdaterad: 2024-06-13