Gå direkt till sidans innehåll

Företagsklimat enl. ÖJ (Insikt) - Livsmedelskontroll

Indikator SE. 1.1.5. 1

Företagsklimat enl. ÖJ (Insikt) - Livsmedelskontroll - Totalt, NKI

Rad-id Mätområde Datum Värde

0

Österåker

2014

74

1

Österåker

2015

80

2

Österåker

2016

75

3

Österåker

2017

77

4

Österåker

2018

77

5

Österåker

2019

78

6

Österåker

2020

79

7

Österåker

2021

85

8

Österåker

2022

81

9

Österåker

2023

82

10

Riket

2014

71

11

Riket

2015

72

12

Riket

2016

74

13

Riket

2017

74

14

Riket

2018

77

15

Riket

2019

78

16

Riket

2020

78

17

Riket

2021

78

18

Riket

2022

79

19

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

80

20

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

80

21

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

81

22

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

79

23

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

72

24

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

73

25

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

74

26

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

74

27

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

77

28

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

77

29

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

79

30

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

80

31

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

81

32

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

80

Kommentar

Målet för 2023 uppfylls.

Österåkers kommun deltar i Sveriges Kommuner och Regioner och Stockholm Business Alliance (SBA) undersökning av Nöjd Kund Index (NKI). För Miljö- och hälsoskyddsnämnden mäts NKI hos företag där tillsyn och kontroll har genomförts, privatpersoner omfattas inte.
Resultatet redovisas i verksamhetsberättelsen som utfall samma år som mätningen har genomförts. Samtliga resultat som avser tillstånd, tillsyn och kontroll 2023 inom Miljö- och hälsoskyddsnämndens områden har höjts sedan föregående år och uppnår mycket högt resultat.

Resultatet visar att området Miljö- och hälsoskydd har ökat från 78 till 84, ranking 2 inom SBA-kommunerna och 10 i Sverige. Livsmedel har ökat från 81 till 82, ranking 15 inom SBA-kommunerna och 60 i Sverige. Serveringstillstånd har ökat från 67 till 88, ranking 7 inom SBA-kommunerna 13 i Sverige. Svarsfrekvensen är 51%, 55% respektive 44 % för nämndens områden.

Nämndens ambition är uppfylla minst målnivån högt. Det är endast ett litet antal enkätsvar som ligger till grund för resultatet och enstaka negativa svar kan därför ge stort utslag och resultaten variera mellan åren.

Uppdaterad: 2025-02-26