Gå direkt till sidans innehåll

Miljö- och hälsoskyddsnämnden

Delmål SE. 1.1. 5

Miljö- och hälsoskyddsnämndens kvalitetsmål:

  • Kundnöjdhet inom miljö- och hälsoskyddstillsyn, livsmedelskontroll samt avseende serveringstillstånd ska vara hög
  • Miljö- och hälsoskyddsnämndens verksamhet ska hålla hög rättssäkerhet

För många företag är den vanligast förekommande kontakten med kommunerna den kontakt man har genom tillstånd och tillsyn. Ett professionellt bemötande av hög kvalitet bidrar till att tillsynsarbetet kan fungera effektivt och med gott resultat.

Österåkers kommun ingår i Stockholm Business Alliance (SBA) enkätundersökning av Nöjd Kund Index (NKI). För Miljö- och hälsoskyddsnämnden mäts NKI hos företag där tillsyn och kontroll har genomförts, privatpersoner omfattas inte. Beslutade ärenden samt utförd tillsyn rapporteras månadsvis till SBA som därefter skickar ut en enkät till berörda företag. Det sammanställda resultatet redovisas i april året efter rapporteringsåret. Resultatet redovisas i verksamhetsplanen under samma år som mätningen har genomförts.

Miljö- och hälsoskyddsnämnden har inom flera områden kontakt med privatpersoner, organisationer och företag. Vissa kontaktar nämnden vid enstaka tillfällen, andra med längre mellanrum eller har regelbunden kontakt vid tillsyn och kontroll. Oavsett vilken grupp man tillhör ska man uppleva att tillstånd, tillsyn och kontroll hanteras professionellt och rättssäkert.

Uppdaterad: 2024-04-17