Indikatorn mäter hur nöjda företagarna är med kommunens arbete med upphandling. Under 2025 är flera insatser planerade för att kunna öka nöjdheten hos företagarna. Bland annat har en e-tjänst utvecklats som ska göra det enklare för det lokala näringslivet att vara med och konkurrera om direktupphandlingar.
Företagsklimat enl. ÖJ (Insikt) - Upphandling - Index
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde |
---|---|---|---|
0 |
Österåker |
2021 |
66 |
1 |
Österåker |
2022 |
71 |
2 |
Österåker |
2023 |
62 |
3 |
Riket |
2021 |
63 |
4 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2021 |
62 |
5 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2022 |
65 |
6 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2023 |
65 |
7 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
63 |
8 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
65 |
9 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2023 |
65 |
Kommentar
Kommunstyrelsen följer indikatorn som fokuserar på hur företagarna upplever Österåkers kommuns agerande och bemötande i samband med upphandling. Nöjdheten för 2023 hade sjunkit jämför med året innan och siffror för 2024 redovisas inte förrän senare i vår. Under 2025 är flera insatser planerade för att kunna öka nöjdheten hos företagarna. Bland annat har en e-tjänst utvecklats som ska göra det enklare för det lokala näringslivet att vara med och konkurrera om direktupphandlingar.