Gå direkt till sidans innehåll

Kommunstyrelsen

Delmål SE. 1.1. 1

Kommunstyrelsenämndens kvalitetsmål:

  • Österåkers kommun är en attraktiv arbetsgivare
  • Österåker är en attraktiv plats att bo i, etablera företag i och besöka
  • Kvaliteten på informationen och bemötandet från kommunen i kontakt med invånare, brukare, verksamheter och besökare är hög

Kommunstyrelsens service och tjänster ska präglas av hög kvalitet. Under målet har Kommunstyrelsen valt att lyfta fram tre mål, att Österåker är attraktiv arbetsgivare, att Österåker är en attraktiv plats och att kvaliteten på informationen och bemötandet från kommunen är hög.

För att kunna möta den framtida kompetensförsörjningsutmaning som kommunen står inför behöver organisationen arbeta strategiskt med frågan. Kommunen fortsätta att stärka sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera rätt kompetens. Verksamheterna ska fortsatt kunna erbjuda intressanta och utmanande arbetsuppgifter, en konkurrenskraftig ersättning, samt en flexibel och god arbetsmiljö. Det är också viktigt att behålla den kompetens organisationen redan har genom att till exempel erbjuda kompetensutveckling och möjligheter att växa i den egna organisationen. Förvaltningen kommer leda arbetet gällande kompetensförsörjning och arbetsgivarvarumärket.

Österåker ska vara en plats där människor vill bo, verka och besöka. Österåker är en tillväxtkommun och förvaltningen ska skapa förutsättningar för en hållbar och balanserad befolkningsutveckling och tillväxt. Detta sker genom samordnad planering av bostäder, infrastruktur, omsorg, arbetsplatser, handel, utbildning och fritid. Två indikatorer kommer inledningsvis att följas för målet: Befolkningsökning och nystartade arbetstillfällen.

Servicecenter är invånarnas första kontakt i frågor rörande alla kommunens förvaltningar och enheter. Syftet med servicecenter är att kunna ge svar och hjälp direkt i så många inkomna ärenden som möjligt och att skapa bästa möjliga invånar- och kundupplevelse. Stort fokus läggs på service och bemötande. Att invånaren får en positiv upplevelse av sin kontakt med servicecenter, oavsett kontaktkanal, skapar förutsättningar för goda ambassadörer, samt ökad legitimitet och förtroende för kommunen i sin helhet. Servicecenter spelar därmed också en stor roll i kommunens varumärkesbyggande.

För att mäta nöjdheten med kommunens kommunikation genomförs en undersökning i samband med medborgarundersökningen. Mätningen görs vartannat år och är viktiga underlag i utvecklingen av kommunens kommunaktionsverksamhet. Invånarnas upplevelse av kommunens kommunikation avgörs inte bara av kommunikationsenhetens kommunikationsinsatser utan av hela kommunens. För att nå målet är ett av fokusområdena för förvaltningen att ge råd, stöd och utbildning till kommunens verksamheter gällande kommunikation.

Uppdaterad: 2024-05-13