Gå direkt till sidans innehåll

Kommunkompassen

Indikator SE. 1.2. 1

Kommunkompassen

Rad-id Mätområde Datum Värde

0

Total

2019

517

1

Total

2020

551

2

Total

2024

613

3

Offentlighet och demokrati

2019

67

4

Offentlighet och demokrati

2020

68

5

Offentlighet och demokrati

2024

80

6

Samhällsutveckling

2019

67

7

Samhällsutveckling

2020

58

8

Samhällsutveckling

2024

67

9

Styrning och kontroll

2019

68

10

Styrning och kontroll

2020

80

11

Styrning och kontroll

2024

84

12

Effektivitet

2019

69

13

Effektivitet

2020

70

14

Effektivitet

2024

75

15

Brukarfokus

2019

66

16

Brukarfokus

2020

66

17

Brukarfokus

2024

82

18

Kvalitetsutveckling

2019

50

19

Kvalitetsutveckling

2020

66

20

Kvalitetsutveckling

2024

77

21

Arbetsliv

2019

66

22

Arbetsliv

2020

74

23

Arbetsliv

2024

74

24

Ledarskap

2019

64

25

Ledarskap

2020

69

26

Ledarskap

2024

74

Kommentar

2024 genomfördes Österåkers tredje utvärdering enligt Kommunkompassen. Tidigare utvärderingar gjordes 2019 och 2020, men eftersom olika versioner av verktyget använts (3.1 år 2024 jämfört med 2.0 och 3.0 tidigare), är resultaten inte helt jämförbara. Dock kan jämförelser göras med viss försiktighet mot 2020 års version.

Kommunkompass utvärderingen baserades på dokumentstudier, granskning av webb och sociala medier samt intervjuer med ca 40 personer (politiker, tjänstepersoner och fackliga representanter).

Resultat i korthet:
Österåker har förbättrats tydligt sedan 2020. Samtliga åtta områden i Kommunkompassen är välutvecklade i Österåkers kommun.

Mest förbättring har skett i områdena:

  • Område 1 (Demokrati): Införande av ”Program för social hållbarhet och folkhälsa” med tydliga mål, verktyg för medborgardialog, samt en ”Målbarometer” på hemsidan.

  • Område 5 (Brukarens fokus): Nytt är ”Årets möjliggörare” och ”Möjlighetsdagen” – initiativ som stärker stolthet och sprider goda exempel.

  • Område 6 (Kvalitetsutveckling): En ny strategi och handlingsplan för kvalitetsarbete har tagits fram, tillsammans med en ny avdelning för kvalitet och hållbarhet.

Förbättringsområden:

Trots tydliga styrkor finns förbättringspotential i uppföljning och analys. Kommunen har många styrdokument, men behöver bli bättre på att systematiskt följa upp, analysera orsaker till resultat och vidta rätt åtgärder. Detta kräver både ökad kompetens och fördjupade dialoger på alla nivåer.

Uppdaterad: 2025-04-04