Österåker är en av de snabbast växande kommunerna i landet. Det ställer krav på en aktiv och strategiskt planering och styrning, och anpassning av kommunens service, infrastruktur och bebyggelse.
För att få stöd i att strukturera arbetet använder sig kommunen av SKR:s granskningsverktyg Kommunkompassen som en del i utvecklingsarbetet.
Kommunkompass är ett gransknings- och utvärderingsverktyg som fokuserar på styrning, ledning, planering, uppföljning och samverkan i kommunorganisationen och genomförs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Kommunkompassens huvudsakliga syfte är att vara ett stöd för kommuner i arbetet med verksamhetsutveckling och granskar kommunen ur fyra olika perspektiv: kommunen som demokratiaktör, kommunen som välfärdsaktör, kommunen som arbetsgivare och kommunen som samhällsbyggare.
Österåker har deltagit i två Kommunkompasser, den första i mars 2019 och den andra i december 2020. Däremellan har en handlingsplan tagits fram av kommunledningen med ett 40-tal åtgärder, vilka det har arbetats med i organisationen. Kompassen 2020 visar att Österåker har tagit viktiga kliv framåt inom flertalet av granskningens områden.
Nästa kommunkompass planeras till hösten 2024.