Mer om målet
Delmål SE. 4.8.2. 1Det livslånga lärandet en avgörande roll för att skapa ett socialt hållbart samhälle. Det handlar om att främja och möjliggöra lärande och kompetensutveckling för människor i alla åldrar och under hela livet.
Skolans betydelse för resten av livet
Det finns ett starkt samband mellan utbildningsnivå, och både individers möjligheter att få ett arbete och uppnå en god hälsa. En kvalitativ, trygg, tillgänglig och likvärdig utbildning är därför central för att kunna uppnå jämlika livsvillkor.
Förskolan, grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen har ett särskilt uppdrag att främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt skapa en livslång lust att lära. Barn och elever ska, med hänsyn till individuella behov, ges det stöd och den stimulans som krävs för att de ska kunna utvecklas så långt som möjligt. Skolan ska enligt lagstiftningen sträva efter att uppväga skillnader i barns och elevers förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen och uppnå kunskapsmålen oavsett bakgrund, ekonomiska förutsättningar, kön eller val av skola. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och grundläggande demokratiska värderingar i syfte att barn och elever aktivt ska kunna medverka i demokratin.
Trygga skolmiljöer för ökad hälsa
Forskning visar att trygghet och säkerhet är avgörande för att främja lärande och utveckling hos barn. Därför är det viktigt att skapa en trygg och stödjande miljö för barn och unga både i skolan och i hemmet. Barn som känner sig trygga har lättare att fokusera på inlärning eftersom deras grundbehov är tillgodosedda. Ett positivt emotionellt klimat och goda relationer mellan skolkamrater, lärare och elever kan också öka motivationen för inlärning. Nolltolerans mot mobbning och kränkande behandling ska råda.
En god miljö för lärande
Även den fysiska lärmiljön har betydelse för inlärningen då den kan påverka elevernas motivation, engagemang och koncentration, vilket i sin tur kan påverka deras akademiska prestationer. Det omfattar både en inomhusmiljö som är anpassad till elevernas behov och lärandestil, och en trivsam utemiljö som stimulerar till lek och rörelse.
Utveckling genom hela livet
Ett livslångt lärande betyder att kunskaper och färdigheter utvecklas under hela livet och inte bara under de år som spenderas i formella utbildningssystem. Det innebär att människor bör ges möjlighet att fortsätta lära sig och utveckla sina kunskaper och färdigheter under hela livet, oavsett ålder, bakgrund eller tidigare utbildning med syfte att öka deras möjligheter till anställning och karriärutveckling. Det kan omfatta formell utbildning i form av yrkesutbildningar och folkhögskola samt informell utbildning, såsom kurser, seminarier, workshops och praktik. Genom att erbjuda fler typer av utbildningsformer och lärandemöjligheter som kan tillgodose olika behov och lärandestilar kan fler öka sin kompetens och bidra till samhällsutvecklingen.
Bibliotekens roll som kunskapscentrum
Biblioteken i Sverige har enligt lag uppdraget att främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. De är öppna för alla och erbjuder ett brett utbud av kunskap, information och kulturella resurser som främjar lärande och personlig utveckling. Biblioteken har också ett viktigt uppdrag i att verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Särskilt viktiga målgrupper är unga, personer med funktionsnedsättning, nationella minoriteter och personer med annat modersmål än svenska.
Kreativt och informellt lärande
Det kreativa och informella lärandet har förmågan att främja lärande och kunskapsutveckling på ett annat sätt än det rent akademiska. Genom konst, musik, drama, skrivande och andra kreativa aktiviteter kan elever och deltagare utforska och förstå olika ämnen och koncept i praktiken. Det skapar också tillfällen att utveckla förmågor som problemlösning, kritiskt tänkande och kommunikation under kreativa former, både individuellt och tillsammans med andra. Forskning om kulturens roll för hälsan påvisar att liknande kreativa kulturaktiviteter kan gynna både den fysiska och den psykiska hälsan och därmed stärka folkhälsan.