Målnivå och indikator kommer från mål 1.3 Österåkers Avfallsplan 2030.
Kommunen följer upp och påverkar inom sin rådighet.
Grovavfall
Indikator SE. 4.1.5. 4- Diagram
- Tabell
Rad-id | Datum | Värde (kg/person) |
---|---|---|
0 |
2007 |
202 |
1 |
2008 |
235 |
2 |
2009 |
238 |
3 |
2010 |
222 |
4 |
2011 |
166 |
5 |
2012 |
198 |
6 |
2013 |
243 |
7 |
2014 |
223 |
8 |
2015 |
213 |
9 |
2016 |
207 |
10 |
2017 |
211 |
11 |
2018 |
202 |
12 |
2019 |
208 |
13 |
2020 |
223 |
14 |
2021 |
208 |
15 |
2022 |
196 |
16 |
2023 |
186 |
17 |
2024 |
137 |
Datakälla: Kolada (Roslagsvatten)
Kommentar
Mängderna har minskat mycket på grund av att verksamheter som vill lämna avfall har minskat kraftigt. Detta beroende på att betalningsrutiner styrts upp på anläggningen och då kör verksamheterna i större utsträckning till mottagningsplatser som är till enkom för verksamheter.
Den ekonomiska lågkonjunkturen bidrar även på så vis att hushållen köper nytt i mindre utsträckning vilket visar sig på mindre mängder grovavfall på återvinningscentralerna.