Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Indikator SE. 4.1.3. 3

Kommunen följer utvecklingen och arbetar för att främja möjlighet till resor med cykel, till fots samt kollektivtrafik.

Genomsnittlig körsträcka med personbil, mil/inv

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)

0

Österåker

1999

650,0

1

Österåker

2000

670,0

2

Österåker

2005

675,0

3

Österåker

2008

679,0

4

Österåker

2009

674,0

5

Österåker

2010

666,0

6

Österåker

2011

662,0

7

Österåker

2012

647,0

8

Österåker

2013

640,1

9

Österåker

2014

644,6

10

Österåker

2015

653,7

11

Österåker

2016

670,7

12

Österåker

2017

670,6

13

Österåker

2018

659,9

14

Österåker

2019

643,2

15

Österåker

2020

597,7

16

Österåker

2021

590,9

17

Österåker

2022

596,9

18

Österåker

2023

617,8

19

Riket

1999

640,0

20

Riket

2000

659,0

21

Riket

2005

681,0

22

Riket

2008

688,0

23

Riket

2009

672,0

24

Riket

2010

667,0

25

Riket

2011

667,0

26

Riket

2012

658,0

27

Riket

2013

651,7

28

Riket

2014

655,0

29

Riket

2015

663,0

30

Riket

2016

673,5

31

Riket

2017

673,3

32

Riket

2018

669,8

33

Riket

2019

650,6

34

Riket

2020

605,3

35

Riket

2021

610,9

36

Riket

2022

616,8

37

Riket

2023

616,2

38

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

1999

667,7

39

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2000

678,7

40

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2005

684,1

41

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2008

683,9

42

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2009

668,1

43

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2010

660,3

44

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2011

655,2

45

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2012

645,1

46

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2013

638,1

47

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2014

643,1

48

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2015

652,3

49

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

660,0

50

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

657,9

51

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

649,8

52

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

629,7

53

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

587,5

54

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

592,4

55

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

596,4

56

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

600,9

57

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

1999

609,0

58

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2000

617,5

59

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2005

643,9

60

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2008

639,0

61

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2009

622,0

62

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2010

609,5

63

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2011

603,7

64

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

594,0

65

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

588,3

66

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

594,9

67

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

603,6

68

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

612,6

69

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

612,5

70

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

609,2

71

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

592,7

72

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

551,6

73

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

562,1

74

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

566,7

75

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

572,7

Datakälla: Trafa (Kolada)

Kommentar

Under covid19-pandemin skedde en initial minskning, då fler arbetade hemifrån och färre reste. Sedan restriktionerna lättade har bilresandet ökat successivt, men den genomsnittliga körsträckan är inte uppe på samma nivåer som innan pandemin ägde rum. En fortsatt ökning går att se mellan 2022 och 2023 i Österåker. Även bland Stockholms läns kommuner och pendlingskommuner nära storstad har den genomsnittliga körsträckan ökat.

Att minska det så kallade trafikarbetet är ett effektivt sätt att minska transporternas klimatpåverkan. Forskning påvisar att en minskning på upp till 25 procent behövs för att Sverige ska nå målet om minskad klimatpåverkan från trafiken.

Uppdaterad: 2025-05-22