Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Indikator SE. 4.1.3. 3

Kommunen följer utvecklingen och arbetar för att främja möjlighet till resor med cykel, till fots samt kollektivtrafik.

Genomsnittlig körsträcka per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)

0

Österåker

1999

650

1

Österåker

2000

670

2

Österåker

2005

675

3

Österåker

2008

679

4

Österåker

2009

674

5

Österåker

2010

666

6

Österåker

2011

662

7

Österåker

2012

647

8

Österåker

2013

640,136

9

Österåker

2014

644,629

10

Österåker

2015

653,651

11

Österåker

2016

670,68

12

Österåker

2017

670,551

13

Österåker

2018

659,917

14

Österåker

2019

643,158

15

Österåker

2020

597,688

16

Österåker

2021

590,89

17

Österåker

2022

596,852

18

Österåker

2023

617,817

19

Riket

1999

640

20

Riket

2000

659

21

Riket

2005

681

22

Riket

2008

688

23

Riket

2009

672

24

Riket

2010

667

25

Riket

2011

667

26

Riket

2012

658

27

Riket

2013

651,666

28

Riket

2014

655

29

Riket

2015

663

30

Riket

2016

673,468

31

Riket

2017

673,302

32

Riket

2018

669,818

33

Riket

2019

650,635

34

Riket

2020

605,327

35

Riket

2021

610,87

36

Riket

2022

616,768

37

Riket

2023

616,207

38

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

1999

667,698

39

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2000

678,674

40

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2005

684,116

41

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2008

683,86

42

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2009

668,093

43

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2010

660,279

44

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2011

655,186

45

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2012

645,14

46

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2013

638,061

47

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2014

643,067

48

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2015

652,273

49

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

659,96

50

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

657,852

51

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

649,776

52

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

629,671

53

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

587,514

54

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

592,428

55

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

596,4

56

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

600,87

57

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

1999

609,038

58

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2000

617,538

59

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2005

643,885

60

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2008

638,962

61

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2009

622,038

62

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2010

609,538

63

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2011

603,654

64

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

593,962

65

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

588,306

66

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

594,939

67

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

603,63

68

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

612,555

69

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

612,545

70

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

609,171

71

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

592,653

72

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

551,562

73

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

562,089

74

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

566,736

75

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

572,698

Datakälla: Trafa (Kolada)

Kommentar

Att minska det så kallade trafikarbetet är ett effektivt sätt att minska transporternas klimatpåverkan. Trenden är svagt positiv, men forskning påvisar att en minskning på upp till 25 % behövs för att Sverige ska nå målet om minskad klimatpåverkan från trafiken.

Uppdaterad: 2025-02-04