Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Indikator SE. 4.1.3. 3

Kommunen följer utvecklingen och arbetar för att främja möjlighet till resor med cykel, till fots samt kollektivtrafik.

Genomsnittlig körsträcka per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)

0

Österåker

1999

650

1

Österåker

2000

670

2

Österåker

2005

675

3

Österåker

2008

679

4

Österåker

2009

674

5

Österåker

2010

666

6

Österåker

2011

662

7

Österåker

2012

647

8

Österåker

2013

640,136

9

Österåker

2014

644,629

10

Österåker

2015

653,651

11

Österåker

2016

670,68

12

Österåker

2017

670,551

13

Österåker

2018

659,917

14

Österåker

2019

643,158

15

Österåker

2020

597,688

16

Österåker

2021

590,89

17

Österåker

2022

596,852

18

Riket

1999

640

19

Riket

2000

659

20

Riket

2005

681

21

Riket

2008

688

22

Riket

2009

672

23

Riket

2010

667

24

Riket

2011

667

25

Riket

2012

658

26

Riket

2013

651,666

27

Riket

2014

655

28

Riket

2015

663

29

Riket

2016

673,468

30

Riket

2017

673,302

31

Riket

2018

669,818

32

Riket

2019

650,635

33

Riket

2020

605,327

34

Riket

2021

610,87

35

Riket

2022

616,768

36

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

1999

667,698

37

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2000

678,674

38

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2005

684,116

39

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2008

683,86

40

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2009

668,093

41

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2010

660,279

42

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2011

655,186

43

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2012

645,14

44

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2013

638,061

45

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2014

643,067

46

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2015

652,273

47

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

659,96

48

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

657,852

49

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

649,776

50

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

629,671

51

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

587,514

52

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

592,428

53

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

596,4

54

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

1999

609,038

55

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2000

617,538

56

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2005

643,885

57

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2008

638,962

58

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2009

622,038

59

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2010

609,538

60

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2011

603,654

61

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

593,962

62

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

588,306

63

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

594,939

64

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

603,63

65

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

612,555

66

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

612,545

67

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

609,171

68

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

592,653

69

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

551,562

70

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

562,089

71

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

566,736

Datakälla: Trafa (Kolada)

Kommentar

Att minska det så kallade trafikarbetet är ett effektivt sätt att minska transporternas klimatpåverkan. Trenden är svagt positiv, men forskning påvisar att en minskning på upp till 25 % behövs för att Sverige ska nå målet om minskad klimatpåverkan från trafiken.

Uppdaterad: 2024-02-06