Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Indikator SE. 4.1.3. 3

Kommunen följer utvecklingen och arbetar för att främja möjlighet till resor med cykel, till fots samt kollektivtrafik.

Genomsnittlig körsträcka med personbil, mil/inv

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)

0

Riket

1999

640,0

1

Riket

2000

659,0

2

Riket

2005

681,0

3

Riket

2008

688,0

4

Riket

2009

672,0

5

Riket

2010

667,0

6

Riket

2011

667,0

7

Riket

2012

658,0

8

Riket

2013

651,7

9

Riket

2014

655,0

10

Riket

2015

663,0

11

Riket

2016

673,5

12

Riket

2017

673,3

13

Riket

2018

669,8

14

Riket

2019

650,6

15

Riket

2020

605,3

16

Riket

2021

610,9

17

Riket

2022

616,8

18

Riket

2023

616,2

Datakälla: Trafa (Kolada)

Kommentar

Under covid19-pandemin skedde en initial minskning, då fler arbetade hemifrån och färre reste. Sedan restriktionerna lättade har bilresandet ökat successivt, men den genomsnittliga körsträckan är inte uppe på samma nivåer som innan pandemin ägde rum. En fortsatt ökning går att se mellan 2022 och 2023 i Österåker. Även bland Stockholms läns kommuner och pendlingskommuner nära storstad har den genomsnittliga körsträckan ökat.

Att minska det så kallade trafikarbetet är ett effektivt sätt att minska transporternas klimatpåverkan. Forskning påvisar att en minskning på upp till 25 procent behövs för att Sverige ska nå målet om minskad klimatpåverkan från trafiken.

Uppdaterad: 2025-05-22