Kommunen följer utvecklingen och arbetar för att främja möjlighet till resor med cykel, till fots samt kollektivtrafik.
Körsträcka
Indikator SE. 4.1.3. 3Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (mil/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Riket |
1999 |
640 |
1 |
Riket |
2000 |
659 |
2 |
Riket |
2005 |
681 |
3 |
Riket |
2008 |
688 |
4 |
Riket |
2009 |
672 |
5 |
Riket |
2010 |
667 |
6 |
Riket |
2011 |
667 |
7 |
Riket |
2012 |
658 |
8 |
Riket |
2013 |
651,666 |
9 |
Riket |
2014 |
655 |
10 |
Riket |
2015 |
663 |
11 |
Riket |
2016 |
673,468 |
12 |
Riket |
2017 |
673,302 |
13 |
Riket |
2018 |
669,818 |
14 |
Riket |
2019 |
650,635 |
15 |
Riket |
2020 |
605,327 |
16 |
Riket |
2021 |
610,87 |
17 |
Riket |
2022 |
616,768 |
Datakälla: Trafa (Kolada)
Kommentar
Att minska det så kallade trafikarbetet är ett effektivt sätt att minska transporternas klimatpåverkan. Trenden är svagt positiv, men forskning påvisar att en minskning på upp till 25 % behövs för att Sverige ska nå målet om minskad klimatpåverkan från trafiken.