Kommunen följer utvecklingen och arbetar för att främja möjlighet till resor med cykel, till fots samt kollektivtrafik.
Körsträcka
Indikator SE. 4.1.3. 3Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (mil/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
1999 |
667,698 |
1 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2000 |
678,674 |
2 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2005 |
684,116 |
3 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2008 |
683,86 |
4 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2009 |
668,093 |
5 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2010 |
660,279 |
6 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2011 |
655,186 |
7 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2012 |
645,14 |
8 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2013 |
638,061 |
9 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2014 |
643,067 |
10 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2015 |
652,273 |
11 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2016 |
659,96 |
12 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2017 |
657,852 |
13 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2018 |
649,776 |
14 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2019 |
629,671 |
15 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2020 |
587,514 |
16 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2021 |
592,428 |
17 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2022 |
596,4 |
Kommentar
Att minska det så kallade trafikarbetet är ett effektivt sätt att minska transporternas klimatpåverkan. Trenden är svagt positiv, men forskning påvisar att en minskning på upp till 25 % behövs för att Sverige ska nå målet om minskad klimatpåverkan från trafiken.