Gå direkt till sidans innehåll

Kollektivtrafiknära läge

Indikator SE. 4.1.3. 1

Planerade nybyggnationer i kollektivtrafiknära lägen väntas vara klara för inflyttning efter 2030. OBS. Indikatorn är inte samstämmig med Sverigeförhandlingen där definitionen för kollektivtrafiknära är 1 km från tågstation, vilket innebär att det kan komma att bygga mycket som är utanför 500 m radie, tex Hagby äng och kulle, fortsättningen på Östra kanalstaden osv. Kommunen har inte har rådighet över turtäthet i kollektivtrafiken, vilken sänker rådigheten.

Indikatorn definieras som 500 m radie fågelvägen till hållplats (alla trafikslag) som trafikeras minst 1 ggr/h vardar mellan kl 6-20. Används för att mäta Agenda 2030-mål 9 "Hållbar industri, innovationer och infrastruktur". Avståndet 400 m används för att följa upp Sveriges miljökvalitetsmål "God bebyggd miljö".

Andel befolkning i kollektivtrafiknära läge

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

87,5962

1

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

87,4962

2

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

87,3654

3

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

87,4

4

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

88,6269

5

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

89,1654

6

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

88,4577

7

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

88,4692

8

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

88,5154

Datakälla: SCB (Kolada)

Kommentar

Indikatorns utfall utvecklas långsamt då antalet nybyggnation är så pass liten i förhållande till antalet invånare.

Uppdaterad: 2024-08-14