Kommunen följer utvecklingen och arbetar för att främja möjlighet till resor med cykel, till fots samt kollektivtrafik.
Körsträcka
Indikator SE. 4.1.3.2. 3Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (mil/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Österåker |
1999 |
650 |
1 |
Österåker |
2000 |
670 |
2 |
Österåker |
2005 |
675 |
3 |
Österåker |
2008 |
679 |
4 |
Österåker |
2009 |
674 |
5 |
Österåker |
2010 |
666 |
6 |
Österåker |
2011 |
662 |
7 |
Österåker |
2012 |
647 |
8 |
Österåker |
2013 |
640,136 |
9 |
Österåker |
2014 |
644,629 |
10 |
Österåker |
2015 |
653,651 |
11 |
Österåker |
2016 |
670,68 |
12 |
Österåker |
2017 |
670,551 |
13 |
Österåker |
2018 |
659,917 |
14 |
Österåker |
2019 |
643,158 |
15 |
Österåker |
2020 |
597,688 |
16 |
Österåker |
2021 |
590,89 |
17 |
Österåker |
2022 |
596,852 |
18 |
Riket |
1999 |
640 |
19 |
Riket |
2000 |
659 |
20 |
Riket |
2005 |
681 |
21 |
Riket |
2008 |
688 |
22 |
Riket |
2009 |
672 |
23 |
Riket |
2010 |
667 |
24 |
Riket |
2011 |
667 |
25 |
Riket |
2012 |
658 |
26 |
Riket |
2013 |
651,666 |
27 |
Riket |
2014 |
655 |
28 |
Riket |
2015 |
663 |
29 |
Riket |
2016 |
673,468 |
30 |
Riket |
2017 |
673,302 |
31 |
Riket |
2018 |
669,818 |
32 |
Riket |
2019 |
650,635 |
33 |
Riket |
2020 |
605,327 |
34 |
Riket |
2021 |
610,87 |
35 |
Riket |
2022 |
616,768 |
36 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
1999 |
667,698 |
37 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2000 |
678,674 |
38 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2005 |
684,116 |
39 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2008 |
683,86 |
40 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2009 |
668,093 |
41 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2010 |
660,279 |
42 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2011 |
655,186 |
43 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2012 |
645,14 |
44 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2013 |
638,061 |
45 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2014 |
643,067 |
46 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2015 |
652,273 |
47 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2016 |
659,96 |
48 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2017 |
657,852 |
49 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2018 |
649,776 |
50 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2019 |
629,671 |
51 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2020 |
587,514 |
52 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2021 |
592,428 |
53 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2022 |
596,4 |
54 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
1999 |
609,038 |
55 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2000 |
617,538 |
56 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2005 |
643,885 |
57 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2008 |
638,962 |
58 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2009 |
622,038 |
59 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2010 |
609,538 |
60 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2011 |
603,654 |
61 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
593,962 |
62 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
588,306 |
63 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
594,939 |
64 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
603,63 |
65 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
612,555 |
66 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
612,545 |
67 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
609,171 |
68 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
592,653 |
69 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
551,562 |
70 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
562,089 |
71 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
566,736 |
Kommentar
Att minska det så kallade trafikarbetet är ett effektivt sätt att minska transporternas klimatpåverkan. Trenden är svagt positiv, men forskning påvisar att en minskning på upp till 25 % behövs för att Sverige ska nå målet om minskad klimatpåverkan från trafiken.