Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Indikator SE. 4.1.3.2. 3

Kommunen följer utvecklingen och arbetar för att främja möjlighet till resor med cykel, till fots samt kollektivtrafik.

Genomsnittlig körsträcka per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)

0

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

1999

609,038

1

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2000

617,538

2

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2005

643,885

3

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2008

638,962

4

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2009

622,038

5

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2010

609,538

6

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2011

603,654

7

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

593,962

8

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

588,306

9

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

594,939

10

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

603,63

11

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

612,555

12

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

612,545

13

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

609,171

14

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

592,653

15

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

551,562

16

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

562,089

17

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

566,736

Datakälla: Trafa (Kolada)

Kommentar

Att minska det så kallade trafikarbetet är ett effektivt sätt att minska transporternas klimatpåverkan. Trenden är svagt positiv, men forskning påvisar att en minskning på upp till 25 % behövs för att Sverige ska nå målet om minskad klimatpåverkan från trafiken.

Uppdaterad: 2024-02-06