Gå direkt till sidans innehåll

Detaljplaner i kollektivtrafiknära läge

Indikator SE. 4.1.3. 16

Andel av lagakraftvunna detaljplaner i kollektivtrafiknära läge

Senaste värdet:
100 % (2023)
Utgångsvärde:
100 % (2023)

Kommentar

Antal detaljplaner som förvaltningen arbetar med beror på vilka planuppdrag som ges av Kommunstyrelsen. En detaljplan tar flera år att arbeta fram och det är ett fåtal som får laga kraft varje år. Varje enskild laga kraft-vunnen detaljplan, och på vilken sida av årsskiftet denna får laga kraft, får därför stor påverkan på resultatet/mätvärdet.

Innehållet i en detaljplan kan vara allt från en kortare sträcka gång- och cykelväg till en helt ny stadsdel med bostäder, verksamhet, skola etc., det framgår inte av resultatet (antal detaljplaner) vad fjolårets laga kraft-vunna planer möjliggör. I vissa fall planlägger förvaltningen för befintlig bebyggelse och kan därmed ej påverka placering, vilket också påverkar resultatet/mätvärdet.

En detaljplan får laga kraft tre veckor efter att justeringen av protokollet över beslutet att anta planen har tillkännagetts på kommunens anslagstavla. Det förutsätter att ingen har överklagat beslutet under den tiden eller att länsstyrelsen inte har beslutat att pröva planen utifrån sina ingripandegrunder. Det finns många saker som påverkar planprocessen, som är en lagreglerad process.

Kollektivtrafiknära läge definieras av att detaljplanegräns ligger inom 400 meters gångavstånd från en busshållplats med minst 15 minuters turtäthet, eller inom 1000 meter gångavstånd från en roslagsbanestation. Definitionerna är tagna från Trafikverket.

Uppdaterad: 2024-01-25