Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från kommunkoncernens tjänsteresor

Indikator SE. 4.1.1. 13

Klimatpåverkan från kommunkoncernens tjänsteresor ska minska med 25 % till 2026 och med 50 % till 2030, jämfört med 2021.
Avser både utsläpp från egna fordon samt körning av privat bil i tjänsten (milersättning). Tjänsteresor omfattar både medarbetare i kommunen, Armada och Roslagsvatten (motsvarande andel som kommunen äger). För att räkna ut klimatpåverkan från användning av privat bil i tjänsten används det genomsnittliga utsläppet för svenska fordonsflottan. Resor med buss, tåg eller flyg har inte kunnat räknas in.

Växthusgasutsläpp från kommunkoncernens tjänsteresor (kg CO2-ekvivalenter/anställd)

Datakälla: Intern
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2021
Senaste värdet:
78,7 kg CO2-ekv/anställd (2024)
Utgångsvärde:
95,8 kg CO2-ekv/anställd (2021)
Mål:
43,8 kg CO2-ekv/anställd (2026)

Kommentar

2024:
-Fordonen i kommunens bilpool byttes ut från snåla bensinbilar till fyra elbilar och en elhybrid.
-Bilpoolen öppnades upp så att allmänhet kan nyttja den på kvällstid och helger.
-En klimatväxlingsavgift infördes. Den innebär ett kostnadspåslag för alla som flyger eller använder privat bil i tjänsten. Pengarna används till att främja hållbara tjänsteresor.
2023: Kommunen har under året uppgraderat cykelpoolen med fyra nya elcyklar.

Resor med cykel, kollektivtrafik, buss och tåg uppmuntras i kommunens resepolicy. Flyg får enbart användas om tidsbesparingen är mer än 3 timmar dörr till dörr, och ska alltid godkännas av chef.

Användningen av privatbil i tjänsten minskade kraftigt 2024 jämfört med 2023, från 15984 mil 2023 till 10721 mil 2024. Utsläppen från tjänsteresor ökade dock mellan 2023 och 2024. Detta beror på att vissa av kommunens fordon tankas med vanlig diesel och den har haft en högre andel fossil diesel (sänkt reduktionsplikt). Den största delen av klimatpåverkan kommer från de ägda eller leasade fordonen som till största del är bensin- och dieselbilar. Det som hindrar utsläppsminskning är att de befintliga bilarna behöver bytas ut mot fossiloberoende fordon (el, HVO eller laddhybrider) i takt med att leasingavtalen går ut. Dessutom behöver det nya drivmedelsavtalet möjliggöra tankning med HVO (i de fall man inte kan byta till elbil). Det nuvarande drivmedelsavtalet går ut 2026.

Uppdaterad: 2025-05-22