Gå direkt till sidans innehåll

Totala utsläpp av växthusgaser

Indikator SE. 4.1.1. 1

Indikatorn omfattar de territoriella utsläppen av växthusgaser i Österåker som geografiskt område, exklusive de utsläpp som omfattas av EU:s utsläppshandel (utsläpp från produktion av el och värme, industri och flygtrafik). Detta innebär att många utsläpp som uppstår från lokal användning av energi, eller konsumtion av varor och tjänster inte räknas in.
Fördelningen av utsläpp sker med hjälp av relevant statistik och geografiska data, till exempel vägnät, betesmark, avverkad skog och befolkningsuppgifter, och fördelas över landet i ett rutnät där rutorna motsvarar 1 km². Se metod för uträkning på SMHI:s hemsida, under Nationella emissionsdatabasen.

Anledningen till att Österåker använder Sveriges nationella klimatmål är att vi till stor del är beroende av de styrmedel som beslutas på nationell nivå för att minska utsläppen, särskilt avseende trafik och bränslen. Som framgår av övriga miljö- och klimatmål så kommer kommunkoncernen att använda sin direkta och indirekta rådighet till att främja minskade utsläpp.

Totala utsläpp av växthusgaser i Österåker som geografiskt område

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2-ekv)

0

Transporter

1990

64652

1

Transporter

2000

66746

2

Transporter

2005

69329

3

Transporter

2010

68664

4

Transporter

2015

63365

5

Transporter

2016

61388

6

Transporter

2017

60414

7

Transporter

2018

64321

8

Transporter

2019

63471

9

Transporter

2020

58948

10

Transporter

2021

59088

11

Transporter

2022

53715

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen via Kolada (statistiken har 1,5 års eftersläpning)

Kommentar

Transporter

Transportkommentar

Övergripande

De totala utsläppen av växthusgaser har minskat så mycket sedan 1990 att utsläppen ligger i nivå med målet.
Sedan 1990 har utsläppsminskningarna kommit från uppvärmning av bostäder och lokaler. De främsta åtgärderna som har bidragit till detta är utbyggnaden av fjärrvärmenäten, ökad användning av biobränslen och övergången från oljeeldade värmepannor till värmepumpar och fjärrvärme. Värmepumpar och fjärrvärme har i stor utsträckning ersatt direktverkande el, som är ett mindre effektivt uppvärmningssätt.

Utsläpp från vägtrafik är nu den största direkta utsläppskällan i Österåker och utsläppen från vägtrafiken har inte minskat i linje med målet. Effektivare fordon och en ökad användning av biodrivmedel har historiskt bidragit till minskade utsläpp från inrikes transporter i Sverige. Men trenden syns inte tydligt i Österåker. De senaste åren har dock försäljningen av laddbara fordon ökat. För att nå utsläppsmålet på nationell nivå förutsätts att vi kan tillgodoräkna oss 15 procent minskning med hjälp av koldioxidlagring. Hur denna lagring ska genomföras och beräknas är fortfarande okänt.

Planerad publicering för utfall avseende 2024: vecka 24, 2025

Uppdaterad: 2025-03-31