Gå direkt till sidans innehåll

Totala utsläpp av växthusgaser

Indikator SE. 4.1.1. 1

Indikatorn omfattar de territoriella utsläppen av växthusgaser i Österåker som geografiskt område, exklusive de utsläpp som omfattas av EU:s utsläppshandel (utsläpp från produktion av el och värme, industri och flygtrafik). Detta innebär att många utsläpp som uppstår från lokal användning av energi, eller konsumtion av varor och tjänster inte räknas in.
Fördelningen av utsläpp sker med hjälp av relevant statistik och geografiska data, till exempel vägnät, betesmark, avverkad skog och befolkningsuppgifter, och fördelas över landet i ett rutnät där rutorna motsvarar 1 km². Se metod för uträkning på SMHI:s hemsida, under Nationella emissionsdatabasen.

Anledningen till att Österåker använder Sveriges nationella klimatmål är att vi till stor del är beroende av de styrmedel som beslutas på nationell nivå för att minska utsläppen, särskilt avseende trafik och bränslen. Som framgår av övriga miljö- och klimatmål så kommer kommunkoncernen att använda sin direkta och indirekta rådighet till att främja minskade utsläpp.

Totala utsläpp av växthusgaser i Österåker som geografiskt område

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2-ekv)

0

Jordbruk

1990

5381

1

Jordbruk

2000

4200

2

Jordbruk

2005

3790

3

Jordbruk

2010

3915

4

Jordbruk

2015

3598

5

Jordbruk

2016

3535

6

Jordbruk

2017

3639

7

Jordbruk

2018

3504

8

Jordbruk

2019

3500

9

Jordbruk

2020

3430

10

Jordbruk

2021

3425

11

Jordbruk

2022

3392

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen via Kolada (statistiken har 1,5 års eftersläpning)

Kommentar

De totala utsläppen av växthusgaser har minskat så mycket sedan 1990 att utsläppen ligger i nivå med målet.
Sedan 1990 har utsläppsminskningarna kommit från uppvärmning av bostäder och lokaler. De främsta åtgärderna som har bidragit till detta är utbyggnaden av fjärrvärmenäten, ökad användning av biobränslen och övergången från oljeeldade värmepannor till värmepumpar och fjärrvärme. Värmepumpar och fjärrvärme har i stor utsträckning ersatt direktverkande el, som är ett mindre effektivt uppvärmningssätt.

Utsläpp från vägtrafik är nu den största direkta utsläppskällan i Österåker och utsläppen från vägtrafiken har inte minskat i linje med målet. Effektivare fordon och en ökad användning av biodrivmedel har historiskt bidragit till minskade utsläpp från inrikes transporter i Sverige. Men trenden syns inte tydligt i Österåker. De senaste åren har dock försäljningen av laddbara fordon ökat. För att nå utsläppsmålet på nationell nivå förutsätts att vi kan tillgodoräkna oss 15 procent minskning med hjälp av koldioxidlagring. Hur denna lagring ska genomföras och beräknas är fortfarande okänt.

Planerad publicering för utfall avseende 2024: vecka 24, 2025

Uppdaterad: 2025-03-31