Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från kommunkoncernens tjänsteresor

Indikator SE. 4.1.1.3. 2

Klimatpåverkan från kommunkoncernens tjänsteresor ska minska med 25 % till 2026 och med 50 % till 2030, jämfört med 2021.

Tjänsteresor innefattar användandet av privat bil i tjänsten (milersättning), användning av kommunens ägda och leasade fordon för hela kommunkoncernen, d.v.s. inklusive Armada och Roslagsvatten. För kommunen tillkommer tjänsteresor med flyg och tåg via upphandlad resebyrå.

Växthusgasutsläpp från kommunkoncernens tjänsteresor (kg CO2-ekvivalenter/anställd)

Datakälla: Intern
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2020
Senaste värdet:
60,5 kg CO2-ekv/anställd (2023)
Utgångsvärde:
78,9 kg CO2-ekv/anställd (2020)
Mål:
43,8 kg CO2-ekv/anställd (2026)

Kommentar

Utsläppen från tjänsteresor har inte minskat i takt med målet. Den största delen av klimatpåverkan kommer från de ägda eller leasade fordonen. Det som hindrar utsläppsminskning är att de befintliga bensinbilarna behöver bytas ut mot fossiloberoende fordon (el, HVO eller laddhybrider) i takt med att leasingavtalen går ut. Dessutom behöver det nya drivmedelsavtalet möjliggöra tankning med HVO (i de fall man inte kan byta till elbil). Det nuvarande drivmedelsavtalet går ut 2026.

Kommunen har under året uppgraderat cykelpoolen med fyra nya elcyklar. Resor med kollektivtrafik, buss och tåg uppmuntras i kommunens resepolicy.

Tjänsteresor omfattar både medarbetare i kommunen, Armada och Roslagsvatten (motsvarande andel som kommunen äger). Det som samlas in är tankade drivmedel för ägda och leasade fordon samt registrerad milersättning när medarbetare använder privat bil i tjänsten. Resor med buss, tåg eller flyg har inte kunnat räknas in.

Österåkers kommun äger eller leasar 47 personbilar fördelat på 27 st bensin, 21 st hybrid (bensin/el), 12 st laddhybrider (el/bensin), 4 st diesel, 2 st diesel som är godkända att tanka med HVO och 2 st el. Kommunen har även en bilpool på fem bilar.

Eftersom vi inte känner till vilka bilar medarbetarna har används det genomsnittliga utsläppet för svenska fordonsflottan för att räkna ut klimatpåverkan från användning av privat bil i tjänsten.

Uppdaterad: 2024-06-28