Gå direkt till sidans innehåll

Utsläpp av växthusgaser från transporter

Indikator SE. 4.1.1.2. 2

Utsläppen av växthusgaser från vägtrafik i Österåker ska minska i enlighet med nationellt delmål, det vill säga 70% mindre utsläpp från vägtrafiken 2030 jämfört med 2010. Indikatorn används på nationell nivå för att följa upp Sveriges miljökvalitetsmål ”Begränsad klimatpåverkan”.
Indikatorn baseras på schabloner för medelutsläpp på olika vägtyper och inte faktiska mätningar, vilket innebär att den visar trenden från svenska vägtrafikens utsläpp och inte kommer spegla faktiska trafikförändringar inom kommunen.

Utsläpp av växthusgaser från transporter i Österåker som geografiskt område

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2-ekv)

0

Tunga lastbilar

1990

7496

1

Tunga lastbilar

2000

9460

2

Tunga lastbilar

2005

11320

3

Tunga lastbilar

2010

11376

4

Tunga lastbilar

2015

9083

5

Tunga lastbilar

2016

8329

6

Tunga lastbilar

2017

8775

7

Tunga lastbilar

2018

8355

8

Tunga lastbilar

2019

8393

9

Tunga lastbilar

2020

8106

10

Tunga lastbilar

2021

8365

11

Tunga lastbilar

2022

7292

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen (statistiken har 1,5 års eftersläpning)

Kommentar

Utsläpp av växthusgaser från transporter minskade mellan 2021 och 2022, men ligger inte i linje med målnivån.

För att minska transporternas klimatpåverkan behövs förändring:

  • trafikens storlek, det vill säga hur mycket som fordon kör, så kallat trafikarbete
  • fordonens drivmedelsförbrukning per km
  • andelen fossilfritt drivmedel

Kommunen arbetar främst med att skapa förutsättningar för att minska trafikarbetet, genom att förbättra förutsättningar att gå och cykla, samt ta sig till kollektivtrafik. Nya bostäder planeras i första hand i kollektivtrfiknära lägen, se mål 3 God bebyggd miljö.

Uppdaterad: 2025-03-31