Gå direkt till sidans innehåll

Utsläpp av växthusgaser från transporter

Indikator SE. 4.1.1.2. 2

Utsläppen av växthusgaser från vägtrafik i Österåker ska minska i enlighet med nationellt delmål, det vill säga 70 % mindre utsläpp från vägtrafiken 2030 jämfört med 2010. Indikatorn används på nationell nivå för att följa upp Sveriges miljökvalitetsmål ”Begränsad klimatpåverkan”.
Indikatorn baseras på schabloner för medelutsläpp på olika vägtyper och inte faktiska mätningar, vilket innebär att den visar trenden från svenska vägtrafikens utsläpp och inte kommer spegla faktiska trafikförändringar inom kommunen.

Utsläpp av växthusgaser från transporter i Österåker som geografiskt område

Rad-id Mätområde Datum Värde (CO2-ekv/person)

0

Mopeder och Motorcyklar

1990

0,00

1

Mopeder och Motorcyklar

2000

0,01

2

Mopeder och Motorcyklar

2005

0,01

3

Mopeder och Motorcyklar

2010

0,01

4

Mopeder och Motorcyklar

2015

0,01

5

Mopeder och Motorcyklar

2016

0,01

6

Mopeder och Motorcyklar

2017

0,01

7

Mopeder och Motorcyklar

2018

0,01

8

Mopeder och Motorcyklar

2019

0,01

9

Mopeder och Motorcyklar

2020

0,01

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen via Kolada (statistiken har 1,5 års eftersläpning)

Kommentar

För att minska transporternas klimatpåverkan behövs förändring inom i huvudsak följande tre områden:
-trafikens storlek, det vill säga hur mycket som fordon kör, så kallat trafikarbete
-fordonens drivmedelsförbrukning per km
-andelen fossilfritt drivmedel

Kommunen arbetar främst med att skapa förutsättningar för att minska trafikarbetet, genom att främja gång, cykel och kollektivtrafik, se mål 3.

Uppdaterad: 2024-06-27