Gå direkt till sidans innehåll

Utsläpp av växthusgaser från transporter

Indikator SE. 4.1.1.2. 2

Utsläppen av växthusgaser från vägtrafik i Österåker ska minska i enlighet med nationellt delmål, det vill säga 70% mindre utsläpp från vägtrafiken 2030 jämfört med 2010. Indikatorn används på nationell nivå för att följa upp Sveriges miljökvalitetsmål ”Begränsad klimatpåverkan”.
Indikatorn baseras på schabloner för medelutsläpp på olika vägtyper och inte faktiska mätningar, vilket innebär att den visar trenden från svenska vägtrafikens utsläpp och inte kommer spegla faktiska trafikförändringar inom kommunen.

Utsläpp av växthusgaser från transporter i Österåker som geografiskt område

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2-ekv)

0

Mopeder och Motorcyklar

1990

146

1

Mopeder och Motorcyklar

2000

272

2

Mopeder och Motorcyklar

2005

336

3

Mopeder och Motorcyklar

2010

352

4

Mopeder och Motorcyklar

2015

339

5

Mopeder och Motorcyklar

2016

345

6

Mopeder och Motorcyklar

2017

312

7

Mopeder och Motorcyklar

2018

346

8

Mopeder och Motorcyklar

2019

347

9

Mopeder och Motorcyklar

2020

367

10

Mopeder och Motorcyklar

2021

353

11

Mopeder och Motorcyklar

2022

330

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen (statistiken har 1,5 års eftersläpning)

Kommentar

Utsläpp av växthusgaser från transporter minskade mellan 2021 och 2022, men ligger inte i linje med målnivån.

För att minska transporternas klimatpåverkan behövs förändring:

  • trafikens storlek, det vill säga hur mycket som fordon kör, så kallat trafikarbete
  • fordonens drivmedelsförbrukning per km
  • andelen fossilfritt drivmedel

Kommunen arbetar främst med att skapa förutsättningar för att minska trafikarbetet, genom att förbättra förutsättningar att gå och cykla, samt ta sig till kollektivtrafik. Nya bostäder planeras i första hand i kollektivtrfiknära lägen, se mål 3 God bebyggd miljö.

Uppdaterad: 2025-03-31