Gå direkt till sidans innehåll

Elavbrott

Indikator SE. 4.1.1.2. 9

Total avbrottstid för långa avbrott under året, dividerat med antalet kunder. SAIDI inkluderar aviserade och oaviserade avbrott i regionnät och lokalnät. Definitionen av "långa elavbrott" avser avbrott som är längre än 3 minuter. Kunder avser mätpunkter där ansvar övergår från nätföretag till kunden.

Kommunen följer utvecklingen av indikatorn och driver på för en tryggad energiförsörjning inom vår rådighet.

Elavbrott, genomsnittlig avbrottstid per kund (SAIDI), minuter/kund

Rad-id Mätområde Datum Värde (min/kund)

0

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

85,578

1

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

109,941

2

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

112,403

3

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

383,745

4

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

111,294

5

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

74,6552

6

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

127,911

7

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

91,558

Datakälla: Energimarknadsinspektionen (statistiken har ett års fördröjning)

Kommentar

Kommunen för en löpande dialog med elnätsägaren kring elförsörjning och planering av nya områden. Elnätet i Österåker ägs av E.On. De arbetar för att minska antalet strömavbrott genom åtgärder i elnätet.

Österåker har haft längre avbrottstid/kund än genomsnittet för riket sedan 2020. Särskilt 2020 men även 2023 var kommunens invånare extra drabbade av strömavbrott.

Uppdaterad: 2025-03-06