Gå direkt till sidans innehåll

Brukarbedömning servicebostad LSS - Brukaren är aldrig rädd för något hemma

Indikator SE. 3.9.4. 1

Brukarbedömning servicebostad LSS - Brukaren är aldrig rädd för något hemma, andel (%)

Brukarbedömning servicebostad LSS - Brukaren är aldrig rädd för något hemma, andel (%)

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Österåker

2016

22

1

Österåker

2017

70

2

Österåker

2018

61

3

Österåker

2019

54

4

Österåker

2020

63

5

Österåker

2021

53

6

Österåker

2022

73

7

Österåker

2023

62

8

Österåker

2024

66

9

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

67

10

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

70

11

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

67

12

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

67

13

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2024

63

14

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

57

15

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

66

16

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

67

17

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

66

18

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

69

19

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

68

20

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

69

21

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

69

22

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2024

67

Kommentar

Målet uppnåddes delvis under 2024

De som får insatser av socialtjänsten ska känna sig trygga är ett mål som kan kännas självklart.
I samband med den årliga brukarundersökningen mäts brukarnas upplevelse av trygghet. Resultatet från brukarundersökningen från 2023 visar att 62 % av brukare på ett serviceboende enligt LSS kände sig trygga i sitt boende. Motsvarande siffra var 79 % på ett gruppboende. Socialförvaltningen anser att målet behöver vara att brukare ska känna högre grad av trygghet i ett boende där de ska få hjälp med basala behov och annan daglig livsföring.

Trygghetsskapande faktorer i samband insatser som särskilt boende, grupp- och servicebostäder och hemtjänst är flera. Socialförvaltningen behöver säkerställa att brukare ska ha information om vart man kan vända sig om insatsen inte löper på som den ska, kunna lyfta synpunkter och klagomål med socialtjänstens personal samt veta vart man kan vända sig om något händer under tiden som insatsen pågår.

Uppdaterad: 2025-02-26