Gå direkt till sidans innehåll

Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg - trygghet, andel (%)

Indikator SE. 3.9.4. 5

Antal personer i åldrarna 65 år och äldre som uppgett "Mycket tryggt" eller "Ganska tryggt"på frågan "Hur tryggt eller otryggt känns det att bo hemma med stöd från hemtjänsten?" dividerat med samtliga personer i åldrarna 65 år och äldre i ordinärt boende med hemtjänst som besvarat undersökningen av äldres uppfattning. "Vet ej/Ingen åsikt" är exkluderade ur nämnaren. Data fr.o.m. 2012. Källa: Undersökningen av äldres uppfattning om kvaliteten i hemtjänst och äldreboenden, Socialstyrelsen.

Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg - trygghet, andel (%)

Rad-id Geografiskt område Senaste värdet (%) Datum

0

Riket

 86

2024

1

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

 83

2024

2

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

 82

2024

3

Österåker

 80

2024

Datakälla: Kolada

Kommentar

Ny indikator för 2025.

Socialförvaltningen skapar även trygghet i sina insatser genom de krav som ställs i avtal och uppföljningar. Insatser ska vara av god kvalitet och tillgodose de hjälpbehoven som brukaren har. En förutsättning för att uppnå god kvalitet är att personal har lämplig utbildning och erfarenhet för uppdraget. Riskfaktorer som behöver förebyggas är brister i bemötande och i delaktighet, felaktig arbetsteknik, arbetsmetod eller okunskap om konsekvenser av vissa funktionsnedsättningar. Viktigt i kvalitetsarbetet som ska leda till bättre trygghet är att missförhållanden, risker i arbetsmiljön och avvikelser rapporteras, utreds och åtgärdas.

Utifrån kommunens fördjupade lägesbild kopplat till lagen om kommunens ansvar för det brottsförebyggande arbetet, ansvarar socialförvaltningen för att ta fram en kommunikationsplan, för att informera om risken för bedrägerier för målgruppen äldre och personer med funktionsnedsättning på ett systematiskt sätt.

Uppdaterad: 2025-02-26