En trygg skolmiljö är en förutsättning för att nå målen i utbildningen. Genom ett aktivt trygghetsskapande arbete på enhetsnivå, med delaktighet från elever och vårdnadshavare, skapas förutsättningar för ökad måluppfyllelse och utveckling. Den ökade tillgängligheten till digitala forum som kan påverka barn och elevers mående är ett exempel på en utmaning för skolan. En viktig förebyggande insats är samverkan mellan skola, polis och socialtjänst.
Andel elever i åk F - 9 som uppger att de är trygga i sin skola, lägeskommun
- Diagram
- Tabell
Andel elever i åk F - 9 som uppger att de är trygga i sin skola, lägeskommun.
Frågor till elever:
- Känner du dig trygg i skolan?
- Känner du att du kan vara dig själv i skolan?
- Känner du dig rädd för andra elever i skolan?
- Känner du dig rädd för någon lärare eller annan vuxen på skolan?

Kommentar
Uppnås delvis 2024.
En trygg skolmiljö är en förutsättning för att nå målen i utbildningen. Genom ett aktivt trygghetsskapande arbete på enhetsnivå, med delaktighet från elever och vårdnadshavare, skapas förutsättningar för ökad måluppfyllelse och utveckling. Den ökade tillgängligheten till digitala forum som kan påverka barn och elevers mående är ett exempel på en utmaning för skolan. En viktig förebyggande insats är samverkan mellan skola, fritidsgårdarna, polis och socialtjänst. Från hösten 2024 introducerades en ny roll som familjestödjare i kommunen. Fyra nya medarbetare anställs av Socialförvaltningen och är verksamma ute i privata och kommunalt drivna skolor i egen regi och i samverkan med Elevhälsan.
Utbildningsnämnden genomför enkäten "Med målen i sikte" (MMIS) som en del i förvaltningens och enheternas kvalitetsarbete.