Gå direkt till sidans innehåll

Socialnämnden

Delmål SE. 3.9. 3

Socialnämndens trygghetsmål:

  • Medarbetare som i sin yrkesroll får kännedom eller misstänker att ett barn far illa ska anmäla det
  • Ingen som får insatser av nämnden ska vara utsatt för missförhållanden eller risk för allvarlig skada
  • Öka kvalitet i mötet mellan socialtjänstens medarbetare och invånare

Invånare, besökare, medarbetare och de som får insatser från socialnämnden ska känna sig trygga i Österåkers kommun. Målarbetet strävar för ett tryggare Österåker. Arbetet präglas av trygghetsskapande åtgärder och långsiktiga, främjande insatser som skapar en trygghet genom hela livet. Trygghetsfrågorna spänner över både kommunens verksamheter och över det offentliga rummet. Nedan följer redogörelse på olika aktiviteter för att uppnå målet.

Förvaltningen ska årligen informera de som i sitt yrke kommer i kontakt med barn och unga har en skyldighet att vid misstanke om att ett barn far illa anmäla det till socialförvaltning (14 kap. 1 § SoL) Detta säkerställer att barn och ungdomar och deras familjer kan få hjälp att leva under trygga förhållanden.

Bestämmelser om Lex Sarah handlar om att anställda inom socialtjänsten är skyldiga att rapportera missförhållande och risker för missförhållanden i verksamheten. Arbetsgivaren ska informera om rapporteringsskyldigheten till den som påbörjar en anställning eller praktikperiod. Information om rapporteringsskyldigheten ska därefter ges återkommande, minst en gång per år. Syftet med detta är främst att förebygga så att fel eller risker inte uppstår.

Socialnämndens verksamheter planerar att arbeta i större omfattning med att upptäcka våld i nära relationer och hedersrelaterat förtryck. Arbetet syftar till ett interkulturellt förhållningssätt där handläggare känner sig trygga i sitt förhållningssätt, bemötande och uppdrag.

Förvaltningen erbjuder stöd till anhöriga på olika sätt. Stödet ges genom individuella samtal och grupper. Syftet med anhörigstöd är att underlätta för den som stödjer en närstående med beroendeproblematik.

Lagen om kommunens ansvar för brottsförebyggande arbetet trädde i kraft den 1 juli 2023. Kommunen har genom lagen fått uttalat ansvar för att kartlägga hur brottslighet ser ut i kommunen, planera åtgärder utifrån kartläggningen samt samordna det brottsförebyggande arbetet. Åtgärder som behöver göras utifrån framtagna handlingsplaner omfattar delvis även socialnämndens verksamhetsområden. Socialnämnden kommer att bidra med information om lägesbild och med insatser som syftar till att förebygga brottslighet.

En trygg och säker arbetsmiljö för personalen inom socialförvaltningen är en viktig förutsättning för att kunna ge en omsorg av god kvalitet. En god arbetsmiljö ökar även säkerheten och tryggheten hos personer som får stöd från förvaltningen. Riskfyllda situationer som kan upps

Uppdaterad: 2024-05-13