Gå direkt till sidans innehåll

Vuxna biståndsmottagare med långvarigt ekonomiskt bistånd, andel

Indikator SE. 2.1.2. 2

Vuxna biståndsmottagare med långvarigt ekonomiskt bistånd under året dividerat med antalet vuxna biståndsmottagare under året.

Socialförvaltning arbetar för att öka möjligheten till självförsörjning. Förvaltningen uppmanar och ger stöd för att den enskilde ska komma ut i arbetslivet, klara av sin ekonomi utan ekonomiskt bistånd på längre sikt. Stöd för att komma ut på arbetsmarknaden ges tillsammans med näringslivs- och arbetsmarknadsavdelningen, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. För att minska antalet vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd används FIA metoden. Syftet med FIA är att ge en samlad bild av en persons förutsättningar och behov av stöd inför arbete. Ett annat syfte är att ge möjlighet till individuell anpassning av krav och insatser samt att involvera den enskilde i förändringsarbetet. Samarbete sker med primärvården gällande enskilda med ekonomiskt bistånd och som står långt i från arbetsmarknaden, så de ska få rätt stöd och komma vidare till egen försörjning.
Socialdepartementet presenterade sin utredning om aktivitetskrav inom ekonomiskt bistånd i november 2024. I utredningen har följande skäl för aktivitetskrav identifierats:

tidigt bryta passivitet hos den som uppbär försörjningsstöd,
stärka rättssäkerhet och likformighet,
motverka att försörjningsstödet blir en permanent försörjningskälla och
ta tillvara potentiell arbetskraft.
Socialnämnden använder sig av interna resurser som familjemottagningen, föräldrastödjare och beroendemottagningen i första hand. Socialnämnden arbetar aktivt med att rekrytera familjehem, handleda dessa samt följer upp att det placerade barnet får den omvårdnad och trygghet som varje enskilt barn behöver. Detta minskar behovet av externa resurser som innebär större ekonomisk påverkan.

Vuxna biståndsmottagare med långvarigt ekonomiskt bistånd (%)

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Österåker

2012

29

1

Österåker

2013

32

2

Österåker

2014

31

3

Österåker

2015

30

4

Österåker

2016

27

5

Österåker

2017

23

6

Österåker

2018

30

7

Österåker

2019

31

8

Österåker

2020

36

9

Österåker

2021

34

10

Österåker

2022

43

11

Österåker

2023

38

12

Riket

2012

39

13

Riket

2013

39

14

Riket

2014

38

15

Riket

2015

38

16

Riket

2016

37

17

Riket

2017

38

18

Riket

2018

39

19

Riket

2019

42

20

Riket

2020

45

21

Riket

2021

47

22

Riket

2022

47

23

Riket

2023

49

24

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

38

25

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

39

26

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

40

27

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

41

28

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

33

29

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

34

30

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

35

31

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

36

32

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

33

33

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

35

34

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

35

35

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

38

36

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

39

37

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

42

38

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

42

39

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

43

Datakälla: Kolada
Uppdaterad: 2025-02-04